SEO Arkitekt

Søgeordsanalyse

Søgeordsanalyse til effektiv SEO i 2022

Hvad er søgeord?

Søgeord er de termer og søgefraser, som dine potentielle kunder bruger, når de leder efter de produkter og ydelser, du sælger. Søgeord er til gavn for både brugere og websideejere, fordi de hjælper med at organisere en masse information i håndterbare, søgbare ord og fraser, der giver os mulighed for at forbinde.

Webstedsejere bruger søgeord til at forbedre deres placeringer på søgemaskiner som Google for at øge trafikken til deres hjemmeside.

Du opretter en søgeordsliste ved at generere primære og sekundære søgeord, der er relevante for din virksomhed – i betragtning af, hvad en bruger kan søge efter.

Hvor og hvordan inkluderer du søgeord på din hjemmeside?

Søgeord er værdifulde tilføjelser til enhver hjemmeside. Når du kan inkorporere søgeord i mere end ét af disse områder, øger du dine chancer for at forbedre din søgerangering.

  • Titel (sidetitel, overskrift)
  • Underoverskrifter (H2, H3)
  • Billedtekst
  • Meta beskrivelse
  • Første afsnit
  • URL

Hvad er søgeordsanalyse / Keyword Research?

Søgeordsanalyse kan fortælle dig, hvilke termer folk aktivt søger efter, disse søgeords konkurrenceevne og hjælpe med at guide din indholdsmarkedsføringsplan for at øge organisk søgesynlighed, placeringer og trafik.

Søgeordsforskning er processen med at opdage ord og fraser (også kaldet “søgeord”), som folk bruger i søgemaskiner, som f.eks. Google, Bing og YouTube.

Hvorfor er en søgeordsanalyse vigtig for SEO?

Søgeord på din hjemmeside lader Google og andre søgemaskiner vide, hvad din virksomhed handler om, og hvad du sælger. Dette forbedrer sandsynligheden for, at disse søgemaskiner viser din hjemmeside i resultaterne, når potentielle kunder søger efter produkter eller tjenester, som din virksomhed tilbyder.

Ved at bruge de rigtige søgeord i artikler, blogindlæg eller produktbeskrivelser kan hjælpe dig med at rangere i søgemaskinens resultater og kan føre trafik og nye kundeemner til dit websted i måneder eller nogle gange år efter, at du har udgivet disse websider.

Når du rangerer for et søgeord, der matcher indholdet på din side, kan din organiske trafik overgå betalt trafik eller annoncer.

Med andre ord: søgeordsanalyse er markedsundersøgelser for det 21. århundrede.

Hvad er søgeintention / search intent?

Søgeordsforskning identificerer de ord, der bedst beskriver indholdet på din side eller dit indlæg og hjælper dig med at rangere godt for de søgninger, som folk udfører hver dag. Der er dog mere til strategien end blot at matche ord og sætninger.

Fordi du kender din virksomhed ud og ind, har du måske ikke samme tankegang som potentielle kunder. De termer og sætninger, du måtte bruge til at finde dine produkter eller tjenester på nettet, stemmer muligvis ikke overens med de søgeord, der bruges af kunder.

Du tror måske, at dine søgeord bringer kunder direkte til dit websted, men folk, der søger efter disse termer, leder måske faktisk efter noget andet, end dine søgeord antyder.

Når du laver din SEO søgeordsundersøgelse, vil du overveje køberens hensigt bag bestemte sætninger, og om dit indhold matcher det.

Hvilke typer søgehensigter findes der så?

  1. Informationshensigt (dine kundeemner vil gerne lære noget).
  2. Navigationshensigt (de leder efter en bestemt virksomhed eller hjemmeside).
  3. Købshensigt (de sammenligner specifikke produkter og er næsten klar til at købe).
  4. Kommerciel undersøgelseshensigt (de er klar til at købe nu).

Når dit websteds indhold matcher kundernes hensigt, bliver de længere på din side. Dette hjælper dig med at rangere bedre på søgemaskiner og opbygge relationer med kunder.

Informationshensigt

Kunder, der leder efter information, stiller spørgsmål som hvem, hvad, hvornår, hvor, hvorfor og hvordan. Informationshensigt kan omfatte sætninger som “symptomer på pollenallergi“, “bedste opskrift på havregrød” eller “Tivolis historie“.

Navigationshensigt

Navigationshensigt inkluderer ofte navnet på virksomheden eller anmoder om vigtige detaljer om dem. For eksempel “Nordea bank login” eller “Loop åbningstider“.

Købshensigt

Købshensigt henviser til søgninger, der inkluderer “anmeldelser“, “sammenlign“, “bedst“, “i forhold til” eller “top-10“. Disse shoppere er tæt på at købe og undersøger deres muligheder for at afgøre, hvilket produkt eller hvilken tjeneste der passer bedst til dem.

Kommerciel undersøgelseshensigt

Kommerciel undersøgelseshensigt bruges af kundeemner, der er klar til at købe. De omfatter mærkenavne, specifikke produkter (“Android-telefon“, “Lego-legetøj“), produktkategorier (“kjoler med dyretryk“, “støbejernspander“) og ord som:

  • Køb
  • Rabat
  • Forsendelse
  • Kupon
  • Tilslutte
  • Abonner

Søgeordstyper og termer

Hvis du har et nyt website eller hvis du ønsker at fokusere på søgeord, som ikke er konkurrencedygtige, så bør du altid målrette longtail søgeord. Dette indtil du har opbygget mere autoritet indenfor dit marked og i søgemaskinerne.

Søgeord kan splittes op på 4 forskellige søgeordskategorier: fokus, head, body og longtail.

Fokus søgeord

Et fokus søgeord eller en sætning beskriver nøjagtigt indholdet af dit blogindlæg eller din webside. Det er det primære ord eller den sætning, du ønsker, at siden skal findes for i Google. Hvis dit indlæg er langt, kan du have flere målsøgeord, men dit fokussøgeord skal være i titlen, URL, metabeskrivelse og tekst.

Head søgeord

Disse er normalt enkeltords søgeord med masser af søgevolumen … og konkurrence. Eksempler på head termer er søgeord som “forsikring” eller “vitaminer”. Fordi søgerens hensigt er overalt (nogen, der søger efter “forsikring”, leder måske efter et tilbud på bilforsikring, en liste over livsforsikringsselskaber eller en definition af ordet), head termer konverterer normalt ikke særlig godt.

Body søgeord

Disse søgetermer består typisk af 2-3 sammensatte ord og kan modtage flere hundrede til tusindvis af søgninger på månedsbasis, men er mere specifikke end head søgeord. Søgeord som “livsforsikring” eller “bestil vitaminer online” er eksempler på body søgeord. Disse har næsten altid mindre konkurrence end head søgeord.

Den lange hale / Longtail søgeord

Longtail søgeord er søgetermer som består af 4+ sammensatte ord, og som normalt er meget specifikke. Longtail søgeordsstrategi er særligt værdifuld, når der er stor konkurrence på dit marked.  

Generelt bringer longtail søgeord mere kvalificeret trafik til dit websted. En bruger, der søger efter “kjole”, kan være på et hvilket som helst trin i købs- eller undersøgelsesprocessen eller måske blot have brug for et billede af en kjole. En shopper, der indtaster ” blomstret kjole med korte ærmer”, har en specifik idé om, hvad de vil have og måske er klar til at købe. 

Hvis du har en online butik, er dine produktnavne et ideelt udgangspunkt for ideer til longtail søgeord. Sørg for, at du målretter mod ord, som folk ville bruge til at beskrive dine produkter samtalemæssigt. Hvis du f.eks. sælger biler, er det bedst at bruge “biler” i stedet for ” køretøjer” i ethvert longtail søgeord.

Disse termer får ikke meget søgevolumen individuelt (normalt omkring 10-200 søgninger om måneden). Men når du bruger dem sammen, udgør longtail søgeord størstedelen af søgninger online. Og fordi de ikke får et stort antal søgninger, er long tail termer normalt ikke særlig konkurrencedygtige.

Der er ingen “bedste” søgeordskategori at fokusere på. Alle 4 har deres fordele og ulemper.

Find søgevolumen på dine søgeord

Søgevolumen definerer antallet af søgninger, der forventes for et søgeord indenfor en bestemt periode. Du kan tjekke den verdensomspændende søgevolumen for et søgeord, eller du kan indsnævre den til en bestemt by, en kommune, en region eller et bestemt land.

Du kan bruge søgevolumen til at forstå, hvor meget potentiel trafik du kan modtage fra det pågældende søgeord. En højere søgevolumen betyder mere potentiel trafik til dig og din hjemmeside. Jo flere folk søger efter et søgeord, jo mere trafik kan du få fra det. Spørgsmålet er:

Hvad er en god søgevolume?

Kort svar: det kommer an på.

Det lange svar: Søgevolumen varierer MEGET mellem forskellige brancher.

Du er derfor nød til at finde ud af, hvad der er højt og lavt niveau indenfor din niche.

Et godt værktøj lille (og gratis) værktøj til formålet hedder searchvolume.  Her kan du gratis checke søgevolumen på 800 forespørgsler ad gangen.

Vurdér din konkurrence

Et væsentligt mål med søgeordsanalyse er at rangere øverst i Google og andre søgemaskiner for dine målsøgeord. sværhedsgraden for et søgeord fortæller dig, hvor konkurrencedygtigt det pågældende søgeord er.

Det ideelle søgeord har en høj søgevolumen på dit målmarked, men lav konkurrence. Hvis du målretter søgeord med for meget konkurrence, sætter du dig selv op til en svær kamp.

Antag, at du er i en stærkt konkurrencepræget branche. I så fald er det bedre at specialisere dig i longtail søgeord med en lavere søgevolumen og mindre konkurrence end at forsøge at rangere med meget konkurrencedygtige søgefraser.

Det er afgørende at bemærke, at betalt konkurrence og organisk konkurrence er adskilte. Google’s free Keyword Planner fortæller dig, hvor konkurrencedygtigt et søgeord er for betalt trafik. Nogle gange hænger det sammen med organisk trafik. For at få den slags indsigt bliver du dog nødt til at abonnere på et betalt forskningsværktøj som SemRush, Ahrefs eller Ubersuggest.

Relevans

Google rangerer indhold efter relevans. Det er her search intent kommer ind. Dit indhold rangerer kun for et søgeord, hvis det opfylder søgenes behov. Derudover skal dit indhold være den bedste ressource for dine brugere. Når alt kommer til alt, hvorfor skulle Google rangere dit indhold højere, hvis det giver mindre værdi end andet indhold, der findes på nettet?

Sådan finder du søgeordsidéer

Nu hvor du forstår formålet med søgeordsanalyse, er du klar til at komme i gang. Her er en proces, du kan bruge til at identificere en liste over søgeord, du skal målrette mod i dine blogindlæg, websider og marketingmateriale.

1. Lav en liste over vigtige, relevante emner baseret på, hvad du ved om din virksomhed. Brainstorm en liste af emner.

Start med at tænke på de emner som du overordnet gerne vil være synlig på, baseret på den viden du har om din egen forretning. Disse kan svare til produktkategorier. Hvis du allerede blogger ofte, har du muligvis nogle emner, du allerede dækker regelmæssigt.

Hold denne liste kort og enkel med højst 5 til 10 emner. Det kan være nyttigt at forestille dig, at du er en køber, der søger efter dit produkt eller din ydelse. For eksempel kan generelle kategorier for en hjemmeside, der sælger naturlige og miljøvenlige produkter omfatte:

  • Sundt miljø
  • Naturlig sundhed
  • Ikke-giftige rengøringsprodukter til hjemmet
  • Naturlige skønhed
  • Sund madlavning
  • Naturlig kæledyrs sundhed

2. Find søgeord under hvert emne

Identificer de termer eller fraser, din målkunde kan bruge til at finde oplysninger, produkter eller tjenester inden for hver af dine generelle kategorier.

Hvis du allerede har data fra webstedsanalysesoftware som Google Analytics, kig derfor på dine organiske søgetrafikdata for at identificere søgeord, som forbrugere allerede bruger for at nå frem til din hjemmeside. Dette er ikke ment som en endelig liste over søgeord, men en mulighed for at brainstorme efter datapunkter for at gøre din forskning mere målrettet.

Som eksempel på den miljøvenlige hjemmeside ovenfor, under kategorien “Sundt miljø“, kan du angive:

  • Sammenlign luftrensere
  • Bedste vandfiltre
  • Aroma diffuser
  • Diffuser for æterisk olie
  • Ikke-giftige malingforsyninger
  • Hypoallergene puder
  • Naturlige måder at reducere allergi på
  • Hvordan man forbedrer indeluften
  • Sådan bruger du salvie

Opret en liste under hver generel kategori, og tilføj den til dit regneark. Spørg gerne dine kolleger eller medarbejdere om ideer, især dem der er kundevendte. De kan have nogle gode indsigter og ideer på hvad potentielle kunder ville bruge af søgninger for, at finde det indhold eller de produkter du tilbyder.

3. Find relaterede søgetermer

Der er kreative måder at finde flere søgeord til dine søgeordslister på.

  • Søg efter en søgefrase i Google, og scroll nu ned til bunden af siden, hvor du kan se en liste over relaterede søgefrase med fed skrift.
relaterede søgefrase
  • For et dybere dyk, klik på en af de relaterede søgninger og tjek listen Google foreslår nederst på den anden side.
  • Hjemmesiden AnswerThePublic tillader op til 3 gratis søgninger om dagen. Den leverer et diagram over søgefraser, som folk søger efter relateret til dit emne.
answer the public
  • Du kan også indtaste din søgeord i Google’s free Keyword Planner eller et af de betalte værktøjer, der er angivet nedenfor, og se, hvilke andre relevante termer potentielle kunder bruger.
  • Wikipedia er en overset guldgrube for søgeordsanalyse. Hvor ellers kan du finde artikler skrevet af tusindvis af brancheeksperter… alle organiseret i pæne små kategorier?
  • Find populære emner ved hjælp af fora. Fora er som at have live fokusgrupper lige ved hånden 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen.
  • Google Autoudførelse eller Google Suggest. Disse forslag kommer frem så snart du begynder at indtaste noget i søgeordsfeltet, som du herefter kan tilføje til din liste. Du kan gøre det samme med YouTube og Bing.

Det ser sådan her ud:

Google Suggest

4. Estimer sværhedsgraden på dine søgeord

Den nemmeste måde at opnå dette på er med Google Keyword Planner eller et betalt SEO-værktøj, såsom  Ahrefs, Semrush, Wordtracker eller Ubersuggest. Wordtracker og Ubersuggest har begge gratis versioner, du kan bruge til at starte.

Her er, hvad du skal kigge efter, når du analyserer dine søgeord:

  • Hvad er det præcise søgeord? Sørg for, at din søgefrase matcher den præcise søgeterm, folk bruger.
  • Hvor høj er søgevolumen? Hvis ingen bruger et bestemt søgeord, hjælper det dig ikke meget at strukturere en strategi omkring det. Se efter den højeste søgevolumen.
  • Hvordan er konkurrencen? De betalte værktøjer skelner mellem konkurrence om betalte annoncer versus for organisk søgning. Du ønsker en højere søgevolumen med lavere konkurrence.
  • Tjek efter relaterede termer, du måske er gået glip af, og som har høj søgevolumen og lav organisk konkurrence.

5. Sådan kommer du i toppen i din niche på Google

Hvis du konkurrerer mod store mærkenavne, der allerede indtager den første side af Google for de fleste af de termer, du har identificeret, vil du gerne ændre din strategi for at identificere mindre konkurrencedygtige longtail søgeord.

Tjek søgemaskinens resultatside (SERP) for dine mest ønskede søgeord. Hvis det er fyldt med solide mærkenavne, der har mere indflydelse og markedsandel, end din virksomhed har (i det øjeblik), gå tilbage og finjuster din liste med longtail søgeord.  

Den eneste undtagelse fra denne strategi er, hvis dine konkurrenter ikke har udgivet kvalitetsindhold. Hvis du ved, at du kan overgå deres indhold i længde, kvalitet og layout, så kan du muligvis udkonkurrere dem, selvom de bruger flere penge på at markedsføre deres brand.

6. Er du klar over, hvordan Search Intent påvirker søgeordsanalyse?

Når forbrugere søger på Google, er de på jagt efter noget. Hvert spørgsmål har brug for et matchende svar.

Brugers intent er nu en af de mest afgørende faktorer for din evne til at rangere godt på søgemaskiner som Google. I dag er det vigtigere, at din hjemmeside adresserer det problem, som en søgende havde til hensigt at løse, end blot at bære det søgeord, som den søgende brugte.

Sørg for, at du forstår dine kunders hensigt ved at indtaste din søgefrase i søgemaskinen. Hvilke websider rangerer allerede for den søgefraser, og hvad tilbyder de?

Hvis en køber leder efter information, og du forsøger at sælge til dem, kan du få et klik, men de springer hurtigt, hvilket vil skade din placering. Hvis dine potentielle kunder er klar til at købe, og du leverer en produktside, vil de være glade.

Lav en note i dit regneark om køberens intent for hver søgeord, eller opret en vane for dig eller dit team at tjekke search intent, før du opretter indhold ved hjælp af det pågældende søgeord eller den pågældende fraser.

7. Tjek Konkurrencen på dine søgeord

Dine konkurrenter laver også søgeordsanalyse. Sandsynligvis har de fundet nogle unikke søgeordsmuligheder, som du ikke gjorde. Heldigvis for dig er der ingen grund til, at du ikke kan stjæle dem.

I SEO har du 2 typer konkurrenter:

  • Dine direkte konkurrenter — dem, du kæmper om salget.
  • Alle der rangerer (eller ønsker at rangere) for de samme søgeord, som du også målretter mod.

Hvis du har større konkurrenter, kan du finde nok søgeord til at opbygge din egen profil, nok til at springe de første 5 skridt over i søgeordsanalyseprocessen. Men du bør dog stadig lave din egen research, da du kan afdække søgeord, som dine konkurrenter ikke har endnu.

8. Brug søgeordsanalyse værktøjer til din fordel

Søgeordsanalyse er grundlaget for din SEO-strategi

Søgeord hjælper søgemaskiner med at kategorisere dit indhold, og de hjælper kunder med at finde dig. De er dog kun et lille skridt i en succesfuld SEO-strategi. For at dine blogindlæg og websider kan rangeres med succes, skal du bygge indhold af høj kvalitet omkring dine søgefraser. Overgå dine konkurrenter med hvert indlæg. Lever mere værdi, et mere komplet svar og gør det mere læsbart.

SEO er til både søgemaskiner og mennesker. Søgeordsforskning er et vigtigt første skridt. Indhold, som dine brugere nyder og finder værdifulde, får dem til at blive længere på din hjemmeside, hvilket igen informerer Google om, at du gør et godt stykke arbejde.

Organisk SEO er en langsigtet proces. Du rangerer muligvis hurtigt for specifikke termer eller sætninger, men de fleste virksomheder ser en gradvis stigning op ad SERP’erne. Vær konsekvent, vær tålmodig og nyd din søgeordsanalyse.

Jeg kan hjælpe dig

Hvis du ikke er sikker på, hvordan du gør det, eller simpelthen ikke har tid til SEO, så er jeg som SEO specialist hos SEO Arkitekt her for at hjælpe dig. Jeg tilbyder timebaserede SEO priser  for at hjælpe med at hæve din profil/rangering i Google og drive trafik til din hjemmeside.

Kontakt mig gerne via min online formular, eller book en gratis SEO konsultation.