SEO Arkitekt

seo eller google ads

Hvad er bedst: SEO eller Google Ads?

Hvad er forskellen mellem Google Ads og SEO?

Da det kommer til online marketingbudget, kan man undre sig over, hvad der er bedst til ens virksomhed: SEO eller Google Ads. Enkelt svar: den største forskel mellem SEO og Google Ads er, at SEO er UBETALT eller organisk trafik, mens Google Ads, som kaldes også for Pay Per Click (PPC) eller “betaling per klik“, hvor en annoncør betaler et beløb hver gang en person klikker på annoncørens annonce online.

Efter min mening handler det om hver enkelt online marketingstrategi. Ved at forstå dine potentielle kunder, og hvordan de bruger nettet, er nøglen til at afgøre, om betalt søgning eller organisk søgning eller en kombination af begge er den bedste løsning til din unikke situation.

I denne artikel vil jeg vise dig fordele og ulemper ved både SEO og betalte annoncer som marketingstrategi og give nogle tips til at vælge den rigtige løsning til din virksomhed.

SEO forbedrer din organiske trafik

Hvad er SEO?

SEO eller søgemaskineoptimering handler om at optimere dine websider for at få dem til at rangere højere i søgemaskinens resultater. Organisk SEO sørger for, at søgemaskinespiders kan forstå, hvad der er på dine websider, og dermed rangerer din hjemmeside højere end dine konkurrenter.

Selvom Google kan ændre sine algoritmer fra tid til anden, hvilket kan ændre dine placeringer, kommer SEO altid ned på at levere en hjemmeside, der korrekt forklarer, hvad virksomheden laver, og giver nyttigt indhold til både menneskelige besøgende og Google-søge-crawlere. Det kan indebære at sikre, at hjemmesiden er i god stand ved at bruge rene koder og søgemaskinevenligt indhold, der appellerer til menneskelige læsere såvel som crawlere.

Ved at dyrke indgående links fra andre websteder kan diktere din “linkautoritet” og forbedre din placering. Det kan også omfatte:

  • Blogging
  • Social Media Marketing
  • Onlinevideoer

Alle disse er også effektive måder at få kvalitetslinks på.

SEO fordele

  • SEO er meget omkostningseffektiv sammenlignet med en betalt kampagne.Når det er gjort korrekt, burde SEO koste dig langt mindre end at opsætte og administrere en Google Ads-kampagne.
  • SEO er bæredygtige.En korrekt optimeret hjemmeside kan holde en høj placering i søgeresultaterne længe efter, at en Google Ads-kampagne er afsluttet.
  • Søgemaskinepositionering er relativt stabil, hvorimod betalte annoncers positioner løbende ændres i henhold til dine konkurrenters budgivningstaktik. En veloptimeret hjemmeside med god linkautoritet og fremragende indhold kan holde sine placeringer, selvom du har brug for at træde væk fra det i et stykke tid.
  • Organisk SEO skaber troværdighed og tillid. De fleste brugere springer betalte annoncer over, så da dit websted kan dukke op gennem organiske resultater, øger det din troværdighed over for et publikum, der leder efter dine produkter eller ydelser.
  • De organiske SEO-resultater er en forbedret klikrate.De fleste gange kan du generere flere klik ved en velplaceret organisk position frem for en annonce, der koster en hel del.

SEO ulemper

  • SEO er en meget langsom proces sammenlignet med Google Ads.Det kan tage måneder, efter du har optimeret din startside, før du begynder at se resultater, hvorimod betalte annoncer begynder at give dig kundeemner med det samme.
  • SEO er en kontinuerlig proces.Din hjemmeside bliver aldrig 100 % “optimeret”, den vil kun blive mere og mere optimeret, efterhånden som du lægger mere arbejde i den.Den gode nyhed er, at dine placeringer i fremtiden bliver bedre, og du forhåbentlig får gevinsten ved at have investeret i SEO.
  • SEO kan være tidskrævende, især hvis du vælger at gøre det selv.Du har mulighed for at købe SEO-værktøjer eller at hyre en SEO konsulent til at lave SEO for dig.

Hvad er Google Ads?

Google Ads er tidligere kendt som Google AdWords, og er Googles annonce-platform. Med Google Ads har du mulighed for at købe mere trafik til din hjemmeside. Din annonce kan vises, når en person søger efter termer med relation til dit produkt eller din ydelse, og annoncører betaler et gebyr, hver gang nogen klikker på en af deres annoncer.

Google Ads Fordele

  • Google Ads giver hurtige resultater.Da din Google Ads-kampagne starter, bør du straks begynde at se mere trafik, klik og konverteringer.SEO kan tage måneder, før du begynder at se, at din hjemmeside kommer øverst i søgemaskinens resultater.
  • Din Google Ads-konto er kontrollerbar.Du sætter dit budget, og du kan have en god idé om, hvor mange kundeemner du får til gengæld.Det hjælper dig med at anslå et præcist budget for din digitale markedsføring.SEO kan tage længere tid eller kræve flere penge, hvis den branche eller det sted, du vil rangere efter, er meget konkurrencedygtig.
  • Ved at bruge betalte annoncer betyder det, at du ikke behøver at bekymre dig om, at en søgemaskines algoritme påvirker din position. Du byder på topplaceringerne, så din organiske placering kommer ikke til at betyde noget.Med SEO skal du sikre dig, at du optimerer dit websted til Googles standarder for bedste praksis, ellers kan du miste rang eller blive straffet for visse taktikker.
  • Google Ads giver dig mulighed for kun at målrette mod potentielle kunder.Du kan målrette annoncer ved hjælp af søgeord, geografi og forskellige tidspunkter på dagen og ugen.Med organisk trafik målretter du muligvis ikke mod den specifikke målgruppe, du ønsker.
  • Med Ads kan du drage fordel af visuelle produktannoncer.Det kan hjælpe en bruger med at se, hvad de klikker på, og forbedre klikraten, fordi det tilbyder en funktion, som en organisk søgning ikke kan.

Google Ads ulemper

  • Du skal betale for at få gode resultater, og ideelt set, jo mere du betaler, jo bedre resultater. Konkurrencen om søgeord har aldrig været større. Det kan betyde, at du senere skal betale mere for de samme resultater, som du har fået nu.
  • Det er meget tidskrævende at undersøge og udvælge effektive søgeord at byde på. At administrere din strategi og dit budget, måle afkast, og intelligent at spille Google Ads-spillet er dybest set et fuldtidsarbejde. Enten bruger du tid på at gøre det selv, eller også skal du hyre en erfaren specialist i betalte annoncer, som kan køre dine kampagner ordentligt for dig.
  • Google Ads er som en vandhane: når du slukker for det, holder det op med at give dig potentielle kunder. Hvis du pludselig skal omdirigere dit Google Ads-budget til noget andet, kan du så overleve med de kundeemner, du får organisk? SEO er langtidsholdbar, og det er som en rullende snebold. Det tager et stykke tid at komme i gang, og det kan til tider sænke farten, men når først det får momentum op, er der ingen stopper for det.
  • “Kliksvindel” er stadig et problem, da nogle virksomheder bruger manuelle klik eller skadelig software, der simulerer menneskelige klik fra forskellige IP-adresser rundt om i verden. Dine konkurrenter kan hurtigt øge dine klikomkostninger. Google kan opdage noget af dette bedrageri, men der er måder at undgå denne opdagelse på.

SEO eller Google Ads

Hvad man skal vælge: SEO eller Google Ads?

Det er bare ikke muligt at besvare dette spørgsmål uden at tage den unikke situation i en given virksomhed i betragtning.

Din hjemmeside kan komme til toppen af søgemaskinernes resultater gennem en betalt annoncekampagne eller skabe en mere naturlig søgemaskinemarketingstrategi gennem søgemaskineoptimering (SEO).

Hvis du har budgettet, og du ønsker at se en øjeblikkelig effekt, så får du de hurtigste resultater ved at køre en betalt annoncekampagne. Men det kan stadig tage tid og fejl at få de rigtige annoncer, der konverterer uden at betale for meget for resultater.

Hvis du har en længere tidsramme i tankerne og ikke behøver at se øjeblikkelige resultater, så kan SEO-indsatsen tilbyde nogle af de bedste resultater og holde over tid. Du behøver ikke konstant at betale for onlinetrafik og nye annoncer for at tiltrække flere besøgende.

Det perfekte scenarie kombinerer de to anstrengelser. Dette har en tendens til at føre til det bedste samlede resultat. Her er nogle af fordelene ved at investere i både SEO og Google Ads:

  • Du kan bruge de samme søgeord og konverteringsdata fra Google Ads til SEO.
  • Efter første kontakt via en organisk søgning kan du remarketing med tilpassede beskeder for at forblive top of mind.
  • Du kan teste en søgeordsstrategi i Google Ads, før du bruger den i langsigtede SEO-strategier.

Sammenfattende er SEO for at forbedre din online tilstedeværelse og placeringer, mens betalt annoncering fokuserer på hurtigt at fange søgemaskinebrugernes opmærksomhed.

Både SEO og Google Ads

Skal man investere i både SEO og Google Ads?

I stedet for at prøve at vælge mellem de to, så søg efter måder at implementere begge taktikker på, så du kan få mest muligt ud af dit digitale marketingbudget.

I en ideel verden virker både SEO og Google Ads bedst sammen. De har begge fordele og ulemper og virker bedst, når de støtter hinanden synergetisk. Hvis du kan få SEO og betalte annoncer til at virker sammen, vil du ofte være i stand til at skabe resultater, der er større end deres bestanddele.

Fordelene ved at køre SEO og Google Ads sammen

  • Søgeords- og konverteringsdata fra Google Ads kan føres ind i organisk søgning (SEO).
  • Den samlede trafikmængde kan øges ved at målrette klik i betalte og organiske for højtydende søgeord.
  • Højprissøgeord, højvolumen eller lavkonverterende (men stadig vigtige) søgeord kan flyttes fra PPC til organisk søgning.
  • A/B-test af annoncetekst og landingssider kan føres ind i dine organiske fortegnelse og landingssider.
  • Remarketing giver dig mulighed for at forblive foran besøgende efter en første berøring via organisk søgning og tilpasse beskeder omkring deres engagement med din hjemmeside.
  • Test din søgeordsstrategi i betalte annoncer, før du forpligter dig til langsigtede SEO-strategier.
  • Målret brugere på alle stadier af kunderejsen fra research til sammenligning til konvertering med kommercielle søgeord.
  • Øg selvtilliden og bevidstheden ved at have både stærk organisk og betalt synlighed.

Efter min erfaring med hundredvis af virksomheder er den optimale løsning en integreret digital strategi, der både ser på SEO og Google Ads. Resultaterne forbedres i hver kanal ved at bruge både betalt og organisk.

Det er ikke gyldigt for enhver virksomhed, men for højvækst, aggressiv markedsføring er det bedre at udvikle en holistisk søgemaskinestrategi frem for at se på SEO eller betalte annoncer isoleret.

Konklusion

Hvis du vil vinde kundeemner hurtigt, så er Google Ads-annoncering et ideelt valg. På den anden side, hvis du ønsker at forbedre din online synlighed på længere sigt, er SEO måske den bedste løsning.

Det er dit valg. Hvis du har brug for en ekspertudtalelse, så prøv at kontakte en SEO specialist hos SEO Arkitekt, en betroet online marketingvirksomhed i Aalborg, for at lære mere om SEO og Google Ads-annoncering.