SEO Arkitekt

websteds trafik nede

Hvorfor trafikken til din hjemmeside er nede

websteds trafik nede

Hvorfor er mit websteds trafik nede?

Hjemmesider er til for at blive besøgt, men besøg kan betyde forskellige ting for hver hjemmeside. For eksempel til mediesider kan trafikken være en indtægtskilde fra annoncer. Til e-handelsforhandlere oversættes trafik til direkte salg.

Uanset hvad din hjemmeside handler om, ranking = trafik = kunder.

Så når din Google-rangering falder – eller din trafik falder – er det et problem. Lav hjemmesidetrafik er et stort problem.

Uanset om du er digital marketingmedarbejder, SEO specialist eller virksomhedsejer, er det dit ansvar at undersøge problemet og finde en løsning for at få tingene tilbage på sporet.

Årsager til lav webstedstrafik: hvor er dine besøgende?

Her er nogle tips, hvor du skal begynde at lede efter, når din trafik til din hjemmeside er faldet, og du har brug for en løsning.

1. Forældet indhold

Hvornår har du sidst opdateret oplysningerne på dit websted? Eller har du nogensinde gjort det? Alle kan lide frisk information. Dette inkluderer både personer og søgemaskiner, der rangerer dit websted i søgeresultaterne.

2. Dårlig UX (brugeroplevelse)

En succesfuld hjemmeside skabes for brugerne fra starten. Hvorfor har Google succes? Fordi det er baseret på brugernes behov. Hvis brugerne kan lide produktet, så tjener virksomheden overskud. Hvis du holder dig til bedste praksis for UX (brugeroplevelsesdesign), kan du gøre dit websted bekvemt for folk. Jo flere problemer, der kan identificeres og rettes, jo mere webstedstrafik skaffes.

De mest ubelejlige ting for webstedsbrugere:

  • Sider tager for lang tid at indlæse;
  • Ingen telefonnumre eller supportadresser;
  • Musik eller videoer starter automatisk;
  • Utallige pop-ups;
  • Ingen call-to-action.

Tjek, hvilke vilkår der er faldet, og se, om Google har ændret noget i sine algoritmer.

3. Din hjemmeside mangler mobiloptimering

Alle seriøse virksomheder har for længst optimeret deres hjemmesider til smartphones, tablets og andre gadgets, da folk har brugt dem mere og mere til at navigere på nettet. Et websted, der vises perfekt på en desktop, kan stadig have et dårligt layout på en mobilenhed.

Brugere kan være nødt til at scrolle meget, teksten kan være svær at læse, linkene kan være svære at klikke på, og den nødvendige information kan være svær at finde.

Derfor forlader de fleste brugere webstedet og vender aldrig tilbage til det. Derfor skal enhver hjemmeside have responsivt design, især i dag, hvor over 65 % af søgningerne på internettet kommer fra mobile enheder.

4. Ingen søgemaskineoptimering (SEO)

SEO eller Søgemaskineoptimering  virker effektivt. Men hvis du ønsker, at dit websted skal findes rigtig hurtigt på Google, så kontakt en SEO specialist, som kan gøre alt rigtigt og tilføje den mest opdaterede information til din hjemmeside. Det handler ikke kun om at vælge de rigtige søgeord. Promovering af et websted omfatter mange aspekter. Website promovering omfatter mange aspekter.

5. Ikke søgevenlige URL'er

Enhver hjemmeside skal have venlige webadresser, hvilket betyder læsbare links. Læsbar venlig URL er vigtig både for brugere og søgemaskiner. Komplicerede URL’er kan få enheder til at sænke farten, når de åbnes, og de fleste gange får brugeren til at genstarte browseren.

Sådan skriver man gode SEO-venlige URL’er:

  • Undgå specialtegn
  • Undgå tal
  • Omskriv danske bogstaver
  • Hold dem korte og præcise

6. Ødelagte links

“Fejl 404: Siden blev ikke fundet” kan være et rigtigt mareridt. Et link skal guide brugerne til den side, hvor de vil hen. De fleste besøgende lukker siden og går andre steder hen, hvis de støder på en fejl.

Hvis du lancerer et nyt websted, migrerer til en ny server eller foretager strukturelle ændringer på dit websted, er det meget sandsynligt, at du finder et fald i din placering., medmindre du har en ordentlig 301-omdirigeringsplan på plads.

Når du bruger en 301-omdirigering, skal du sørge for, at XML-sitemaps, kanoniske tags og links også opdateres.

En 301-omdirigering er beslægtet med en meddelelse om adresseændring for nettet. Denne meddelelse fortæller søgemaskinerne, at en side, flere sider eller hele dit websted er blevet flyttet. Du skal sikre dig, at besøgende på din hjemmeside bliver sendt til den nye adresse og ikke den gamle.

Hvis det gøres korrekt, mister du ikke dine placeringer, og du vil heller ikke blive straffet for duplikeret indhold, fordi søgemaskiner indekserer både din gamle og nye webadresse.

7. Tabte links

En anden grund til, at din hjemmesiderangering og trafik måske er faldet, er, at din hjemmeside har droppet links.

Tjek dit websted for tabte links i løbet af de sidste 90 dage ved hjælp af SEO-værktøjer som Majestic SEO, Ahrefs, Semrush. Hvis du har mistet mange links, så er det måske hovedårsagen til dit fald i Google-rangeringer. Du bliver nødt til at dykke dybere ned i yderligere detaljer om mistede links såsom:

  • Er dit hyperlink drop overalt?
  • Er de tabte links placeret på de samme sider på dit websted, hvor du har set et fald i placeringer?
  • Er der sket et fald i indgående links til dine websider, der har mistet deres placering?
  • Kan du se tabte links til sider på dit websted, der linker til andre sider, der har lavere placeringer?

Hvis dine indgående links er brudt eller tabt, bliver du nødt til at afgøre præcis, hvor disse links kommer fra, og hvorfor de er brudt.

Du kan derefter enten fjerne, udskifte eller beholde dem. Hvert link bør kontrolleres individuelt for at bestemme den næste skridt:

  • Hvis linkene blev fjernet med vilje, kunne det tyde på, at de ikke var naturlige links og kunne blive markeret og straffet af Google.Slip disse links.
  • Nogle gange kan links brydes eller ændres under en webstedsopdatering.I disse tilfælde har du muligvis en chance for at overbevise webstedsejeren om at gendanne dem.
  • Hvis de interne links blev erstattet med nye links til en anden kilde, har du også mulighed for at linke til den nye kilde.

Men husk, du kan altid erstatte de gamle links med nye, som fungerer.

8. Du sporer de fejlagtige placeringer

Hvis dit websted har været online i mange år, er dine søgeord muligvis ikke relevante i dag.

Mange brugere søger forskellige varianter af det samme spørgsmål og kan stadig ikke finde et svar eller en løsning på deres problem.

Ingeniører hos Google har forbedret deres naturlige sprogforståelse meget. I dag kan folk skrive i et mere naturligt sprog for at finde resultater. Det er nemmere at rangere for disse ting, hvis du også holder dit indhold i almindeligt sprog.

Søgemaskinerne har også opfanget dette fænomen i de senere år. I stedet for at stole på blot nogle få søgeord, rangerer de websteder baseret på komplette sætninger og andre elementer af mere naturligt sprog.

Se på dine søgeord og søgeordsfraser. Hvis du bruger gamle eller generiske søgeord, sporer du de forkerte rangeringer og skal opdatere din strategi.

9. Manuelle handlinger og sanktioner

En manuel handling udsendes mod dit websted, hvis en af de ørneøjede menneskelige anmeldere finder indhold på webstedet, der er i modstrid med Googles retningslinjer.

Hvis du bemærker et brat og markant fald i din hjemmesidens rangeringer, kan det antyde, at Google straffer din hjemmeside. Manuelle handlinger anvendes manuelt ved hjælp af en medarbejder i stedet for som et resultat af algoritmiske opdateringer.

Hvis dit websted fortsætter med at rangere på andre søgemaskiner som Yahoo eller Bing, er dette et næsten sikkert tegn på, at din hjemmeside er straffet af Google.

Uanset om din straf er manuel eller automatisk, vil du helt sikkert gerne løse problemet og få straffen fjernet. Du kan se, om dit websted er blevet påvirket af manuelle handlinger, ved at tjekke rapporten om manuelle handlinger i Search Console.

Søg efter advarsler i meddelelsesmenuen og sektionen Manuel handling. Her finder du en rapport, hvor en Google-medarbejder har opdaget, at visse sider på dit websted ikke er i overensstemmelse med deres retningslinjer.   

Du finder også tip og information om, hvordan du kan bedst løse problemerne.

10. Konkurrenter i din niche er bedre

Du gør alt rigtigt, men stadig mister trafik og ser et fald i dine Googles rangeringer. En grund til dette kan være, at dine konkurrenter gør et bedre job. Hold øje med dine konkurrenter ved at analysere og overvåge deres sociale medieaktivitet, linkbuildingstrategier og indholdsmarkedsføring.

Du kan bruge værktøjer som Wayback Machine  eller Versionista til at se, hvilke ændringer dine konkurrenter har foretaget i tide.

Du kan også bruge backlink-værktøjer til at se, om de har haft en tilstrømning af nye backlinks; de kører måske deres egen SEO-kampagne.

Når du har forstået, hvad dine konkurrenter har opnået for at overgå dig, skal du foretage nogle af de samme ændringer – MEN gør dem kun endnu bedre.

11. Sporer ikke hjemmesidestatistikker

Statistisk analyse er virkelig vigtig. Værktøjer som Google Analytics kan give alle oplysninger om webstedstrafik eller effektiviteten af hver enkelt side.

Google Analytics kan hjælpe dig med at løse problemer for at gøre hjemmesiden bedre, eller finde en ny løsning på gamle problemer. Det kan være en udfordrende opgave at gøre dit websted let at navigere for brugerne og at løse problemet med lav webstedstrafik.

Så har du brug for hjælp til det, er du altid velkommen til at kontakte SEO Arkitekt.

12. Ændringer i algoritme

Google leder altid efter måder at forbedre strategier og resultater ved at foretage algoritmeændringer. Mange websteder er blevet rammet af disse ændringer, som førte til lavere webstedsrangeringer.

For at undgå at blive ramt af Google-opdateringer, skal du bruge en effektiv marketing- og trafikstrategi på tværs af kanaler, der inkluderer sociale medier og andre marketingkanaler.

13. Naturlige ændringer i Google

En nylig ændring i den måde, Google og søgemaskiner viser organiske resultater på, kan have en indflydelse på dine trafikniveauer. Så det vil gå langt at sikre, at du er tilpasningsdygtig og villig til at foretage ændringer.

Der er tidspunkter, hvor du måske bemærker et fald i dine søgemaskinernes placeringer, som ikke er et resultat af noget, der er direkte relateret til dit websted.

Der kan være situationer, hvor du måske bemærker et fald i dine søgemaskiners rangeringer, som ikke er en konsekvens af noget, der er direkte relateret til din hjemmeside. Google har ofte foretaget ændringer baseret på brugeradfærd.

For eksempel, hvis der er en pludselig stigning i søgningen efter et bestemt emne, kan Google bringe nyere resultater op og skubbe det mere inaktive indhold ned. Hvis dit indhold befinder sig i den anden kategori, så kan du se en reduktion i din egen rangering.

Du kan bruge Google Trends til at tjekke, om der er nogen ændringer, der kan forklare disse uoverensstemmelser.

Google har foretaget en række ændringer af den måde, resultaterne vises på; ved at vise Featured Snippets, Knowledge Graphs og gøre annoncer mere fremtrædende, gør det SEO eksperters  job meget vanskeligt.

14. Dine besøgendes tid på din hjenneside

Brugerengagement kan påvirke dine søgerangeringer. Bounce rate (Afvisningsprocent) og gennemsnitlig tid brugt på dine websider er to målinger, du nemt kan måle i Google Analytics. Disse metrics er ikke en direkte rangeringsfaktor, men de indikerer, om du leverer en god eller dårlig oplevelse for dine brugere.

15. Server overbelastning

Hvis din server ikke er sat op eller forberedt til pludselige stigninger i trafikken, kan den overbelaste og gå ned. På en delt server har din hjemmeside en større chance for at gå ned, fordi en andens hjemmeside på den samme server kan opleve en pludselig stigning i trafik.

Mange webhoteller fjerner dit websted, hvis du overskrider dine båndbreddegrænser. Hvis dit websted oplever for meget downtime, påvirker det dine søgerangeringer negativt.

16. Duplikat Indhold

Google definerer duplikeret indhold som væsentlige blokke af indhold, der vises omkring eller inden for domæner, der i væsentlig grad ligner eller helt matcher andet indhold.

Dette betragtes ikke altid som vildledende eller ondsindet og fører ikke altid til lavere rangering på søgemaskinerne.

Når dit websteds indhold tydeligt duplikeres med vilje or at manipulere rangeringer på Google og øge trafikken, vil din hjemmeside blive straffet. Dine hjemmesidens rangeringer falder, og i værste fald kan dit websted blive fjernet helt fra Googles indeks.

17. Meta data

Meta tags bruges til at fortælle søgemaskiner, hvad dit websted handler om. En af de vigtigste metadata, der hjælper med dine SEO-placeringer, er title tag. Andre typer metainformation, der kan hjælpe dit websteds placeringer, er overskrifter og metabeskrivelser.

Undgå at være inkonsekvent, når du skriver dine metaoplysninger. Hvis du for eksempel ændrer datoen for en artikel på dit websted, skal du sørge for også at ændre den i metabeskrivelsen. Du vil undgå at duplikere dine metaoplysninger eller bruge meningsløse og generiske titler som “Forside”. Du skal bruge mere specifikke titeltags, der inkluderer dit målsøgeord. Hvis du bruger den samme titel til flere sider, forvirrer du ikke kun dine brugere, du ender med at konkurrere med dig selv i SERP’erne.

18. Afvigelser mellem geolokalisering

Dine rangeringer på Google kan variere afhængigt af placeringen, hvor forskningen blev foretaget. Hvis du tjekker dine rangeringer i ét geografisk område, bliver du nødt til at tjekke dem i flere andre områder for at få en mere nøjagtig og mere præcis forståelse af dine hjemmesides rangeringer.

Har du bemærket, at de resultater, du får for en specifik søgning, kan være helt forskellige end en anden person, der foretager nøjagtig den samme søgning?

Hvis du også søger, mens du er logget ind på din Google-konto og derefter gentager søgningen efter at have logget ud, får du forskellige resultater.

Dette sker, fordi Google tager højde for websteder, du tidligere har besøgt, hvor du befinder dig, og endda den enhed, du bruger.

19. Hjemmeside load-hastighed

Hvor hurtigt indholdet på dine websider indlæses påvirker ikke kun din hjemmesidens rangeringer, men også dine besøgendes brugeroplevelse.

Når det tager længere tid at indlæse sider, er afvisningsprocenterne højere, fordi folk ikke vil vente med at se dit indhold. For at tjekke din sidehastighed kan du bruge Googles PageSpeed -værktøj.

Websider rangeres hurtigt, langsomt og gennemsnitligt afhængigt af hvor hurtigt de indlæses.

20. Serverproblemer

Hvis dit websted støder på serverproblemer, kan det være resultatet af en brudt cachefunktion eller en ledig opmærkning, der blev leveret til Googlebot. Det er vigtigt, at du løser eventuelle serverproblemer hurtigt.

Se efter fejl i dine serverlogfiler, og brug Googles Fetch og Render -værktøj til at teste, hvordan en URL på din hjemmeside gengives eller crawles.

21. Intern navigation

Din hjemmesidenavigation fortæller dine besøgende, hvad og hvor de kan finde information på dit websted.

Det er muligt, at søgemaskiner stopper med at crawle indhold begravet dybt på dit websted. Dette vil til gengæld sænke dine rangeringer og dermed få mindre trafik.

At gøre dine interne links og navigering let og logisk forbedrer klientretentionen og øger yderligere positionsmålinger som f.eks. tid på stedet.

22. Seneste webstedsændringer og redesign

Hvis du beslutter dig for at redesigne din hjemmeside, er den sidste ting, du vil gøre, at miste din trafik og de placeringer, du har arbejdet så hårdt for at opnå.

Her er nogle specifikke tips, du kan tage for at undgå at miste dine placeringer:

  • Sørg for, at alle 301-omdirigeringer er kortlagt korrekt.
  • Tjek linkstrukturen af dine indgående links for at sikre dig, at de fungerer korrekt på din nye hjemmeside.
  • Inden du lancerer din nye hjemmside, skal du få nogle baseline-metrics-rapporter som ranking tracker, site audittraffic og URL-mapping til websider.

Med omhyggelig planlægning og opmærksomhed på de væsentlige komponenter i dit redesignprojekt undgår du at påvirke din SEO og placeringer negativt og kan endda foretage forbedringer.

23. Søgeordskannibalisering

Hvis du for nylig har oprettet en masse nyt indhold omkring et bestemt emne uden at overveje søgeordsmålretningen, er du muligvis ved et uheld blevet offer for et problem med søgeordskannibalisering.

Søgeordskannibalisering opstår, når et websted vises for et søgeord med flere URL’er. Hvis trafikken bliver delt på flere sider eller indlæg, kan du miste værdifuld organisk trafik.

24. Andre Web Vitals

Google har sagt, at andre UX-signaler og web-vitals, som “kumulativt layoutskift”, kan ændre, hvordan de rangerer dit websted.

  • Hvordan er brugeroplevelsen på din webside?
  • Skifter layoutet sig meget?
  • Er der mange annoncer?

Beskyt din værdifulde søgerangering og trafik

Der er ikke nogen genveje til at øge trafikken på din hjemmeside.

Hvis du vil have mere synlighed i søgemaskinerne, skal du bruge en masse tid og kræfter.

Forsøg ikke at tage en genvej gennem skitserede strategier, ellers kan du lide under de negative konsekvenser af dårlig søgerangering og tabt trafik.

Hold dig orienteret om de seneste opdateringer og bedste praksis for at øge din online synlighed og vækste din virksomhed.