SEO Arkitekt

hvor lang tid tager seo

Hvor lang tid tager SEO?

Hvor lang tid tager det, før SEO virker?

SEO virker ikke med det samme. 6 måneder er generelt en god tidsramme til at se bemærkelsesværdige SEO-resultater. Hvis du arbejder løbende og konsistent med SEO, vil resultaterne for alvor melde sig efter 6 måneder og så kan du se de største gevinster. SEO er en investering, der kræver vedligeholdelse og løbende opmærksomhed for at se eventuelle bæredygtige resultater.

Når det kommer til SEO, vil alle gerne have hurtige resultater. Mange hjemmesideejere har urealistiske forventninger til deres SEO-indsats og forestiller sig øjeblikkelige resultater, så snart de begynder at arbejde på deres SEO-strategi.

Og SEO-indsatsen slutter faktisk aldrig. SEO er ikke en engangsaftale. Der er ingen hemmelig opskrift på SEO. Det tager tid, planlægning og flere justeringer at opnå og vedligeholde placeringer, ROI og trafik.

Hvad betyder SEO-succes?

Et af de mest almindelige spørgsmål, som SEO-specialister bliver stillet, er, “hvor lang tid tager SEO at vise resultater?” Virksomhedsejere vil gerne vide, hvornår de vil se effekten af deres investering. Det tager tid at se SEO succes. Men hvor længe?

For at besvare spørgsmålet skal vi først bestemme, hvad SEO-succes betyder, og sikre, at målene for resultater er klare.

Og når det kommer til at sammensætte en SEO-strategi, er det almindeligt at sammensætte mål og KPI’er.

  • Mål = Det endelige resultat, som du ønsker at opnå.
  • KPI’er = Metrics, der viser fremskridt hen imod dine mål.

Disse er både vigtige mål for succes og i sidste ende resultater af din indsats. Almindeligvis er virkeligheden, at disse mål og KPI’er ligner følgende:

  • Mål = At opnå en stigning i omsætningen med et fastsat beløb over en 12-måneders periode.
  • KPI’er = Vækst i organisk trafik, synlighed, visninger eller placeringer.

Selvfølgelig handler det om at sætte mål om at indføre målbare, men realistiske mål.

Hvordan ved man, om SEO virker?

Hvordan måler man resultaterne af SEO?

Noget af det vigtigste i SEO er at kunne måle for når du kan måle noget så kan du optimere det.

Selvom SEO værktøjer kan hjælpe dig med at forstå SEO-ydeevne, skal du vide, hvad de målinger, de henviser til, betyder.

Her er nogle af de vigtigste parametre til at måle effekten på SEOarbejdet:

Impressions - indtryk eller cirkulation

Et indtryk er, når en bruger opfatter et bestemt indhold. Impressions refererer til det antal gange, en bruger har “set” dine links, indhold eller annoncer.

Klik

Klik betyder det antal gange, en bruger har klikket på dine links, indhold eller betalte annoncer.

Indtryk vs. klik

Forskellen mellem et indtryk og et klik er enkel.

  1. Med et indtryk ser en bruger.
  2. Et klik finder sted, når brugeren rent faktisk følger reklamen, dvs. klikker på den.

Hvad er mest værdifuldt? Klik, selvfølgelig. Jo større engagement, jo mere værdifuld bliver brugeren som potentiel køber.

Organisk trafik

Organisk trafik er den trafik, som du naturligt tilegner din hjemmeside gennem søgemaskinerne. Organisk trafik er så at sige gratis besøg til en hjemmeside.

Rangeringssider

Det betyder antallet af sider på din hjemmeside, der rangerer højt på søgeresultaterne.

Backlinks

Antallet af links fra andre kilder, der forbinder til dine websider. Jo flere links, jo højere linkpopularitet.

Henvisninger fra andre websteder

Den trafik, der kommer til din hjemmeside fra links på andre websider eller kilder.

Domænemyndighed

Domænemyndighed eller Domain Authority på engelsk er også kendt som webstedsmyndighed eller tankeledelse, der henviser til den relevans eller autoritet, som et websted har i sin særlige branche eller niche. Udviklet af Moz, Domain Authority er en metrisk, en score mellem 0 og 100, der gives til websteder, hvor 0 er den lavest mulige score og 100 til den højeste.

Page Authority

Den relevans en hjemmeside har for specifikke fagområder eller brancher.

Brand Omtaler

Brand Omtaler henviser til referencer fra andre websteder eller kilder, der direkte omtaler din virksomhed, dit brand, dine produkter eller tjenester.

Konverteringer

En konvertering er, når en besøgende foretager en bestemt handling på din hjemmeside såsom et køb, en nyhedsbrevstilmelding, at klikke på et link, udfylde en formular eller tilføje deres e-mailadresse til en mailingliste.

Hvorfor tager SEO så lang tid?

Kort sagt tager SEO så lang tid, fordi søgemaskinealgoritmerne er blevet så sofistikerede. Før vi ser nærmere på, præcis hvor lang tid det tager SEO at få indflydelse på din virksomhed, lad os først tage et kig på, hvorfor SEO tager tid at vise resultater.

Google opdaterer og forbedrer konstant algoritmen, der crawler og indekserer sider, samt forbedrer søgemaskinens funktionalitet.

Dengang SEO begyndte at komme ind på scenen i digitale marketingstrategier, var der masser af genveje eller tricks som søgeordsfyld for at narre algoritmen til at få højere resultater. I dag har Google arbejdet på at optimere algoritmen, så den ikke kan snydes i sin indsats for at hjælpe brugerne med at få de resultater, de ønsker.

Da tendenser og søgninger kan ændre sig, går der meget tid med at skabe en strategi, beslutte sig for en målgruppe, der skal målrettes mod, og lave research for at se, hvilke søgeord og indhold din foretrukne målgruppe leder efter.

Når først en strategi er fastlagt, skal du dernæst overveje nogle af aspekterne af en god SEO-strategi: domænets alder, indgående links og sideautoritet. Alle disse faktorer tager tid at blive etableret. De kan ikke forfalskes eller manipuleres.

Da det blev mere udfordrende at rangere på Google, begyndte det også at tage meget mere tid at se resultaterne af SEO.

Faktorer, der bestemmer, hvor lang tid SEO-succes tager

Domænets alder

Uanset om du arbejder på et nyt eller ældre domæne eller ej, er dit domænes alder en af de nøglefaktorer, der påvirker den tid, det tager at se resultater fra SEO.

Det første og vigtigste spørgsmål, en SEO-specialist vil stille dig, er: “Har du en hjemmeside?” At starte fra bunden versus at redigere en eksisterende hjemmeside spiller en stor rolle i SEO-rangeringsraten.

Et helt nyt site-domæne er ligesom et nyt byggeprojekt. Alt, inklusive hjemmesideautoritet, links og organiske visninger, vil blive bygget fra bunden. Dette tager lidt længere tid end at have en eksisterende hjemmeside allerede på plads. En ny hjemmeside vil generelt tage næsten et år at rangere, hvorimod en eksisterende kan rangeres på den halve tid.

Et nyt domæne vil næsten altid tage længere tid om at vise succes end et ældre etableret domæne, fordi det nye domæne endnu ikke har opbygget nogen autoritet eller fået nogen backlinks.

Et helt nyt domæne bør forvente at se resultater inden for 9 til 12 måneder i stedet for 6 til 12 måneder.

At have et etableret domæne betyder dog ikke automatisk, at du vil se hurtigere resultater. Du vil sandsynligvis ikke se hurtige resultater, hvis domænet tidligere har været ramt af en straf, en Google-algoritmeopdatering eller har fået implementeret Spamdexing eller black hat SEO – teknikker, der går imod Googles retningslinjer.

Et ældre domæne vil generelt rangere hurtigere. Fordi siden allerede har en vis domæneautoritet, vil den have et højere udgangspunkt. Domæneautoritet ligner “tillid” og “autoritet” blandt de mærker og ting, vi kender i verden omkring os. Kort sagt, jo højere din domæneautoritet, jo højere vil din hjemmeside rangere. En højere rangering angiver, at Google allerede har “crawlet” din hjemmeside og rangeret den for, hvad de har anset for at være den mest relevante information.

At rangere en eksisterende hjemmeside hurtigere er dog ikke altid en garanti. Her er nogle faktorer, der kan påvirke en ældre webside negativt:

  • Forkert søgeordsfokus
  • Manglende eller ødelagte links (404 error)
  • Dårlig brugeroplevelse og layout
  • Forkert mobilmarkedsføringsstruktur – Googles Mobile-First-indeksering
  • Langsom hastighed og loadtid
  • Irrelevant eller manglende information
  • Tidligere SEO-arbejde, der er uforenelig med Googles retningslinjer

En dygtig SEO specialist har evnen til hurtigt at identificere sådanne faktorer og rette dem.

SEO Konkurrencen

Dine SEO-konkurrenter er hjemmesider, der rangerer for de organiske søgeforespørgsler, som du også konkurrerer om. Det betyder, at dine konkurrenter adskiller sig fra niche til niche. Resultater kan ses langt hurtigere i nicher med lav konkurrence. Som med alt andet i livet, jo flere spillere der er, jo større er konkurrencen.

Forsøger at rangere et websted for konkurrencedygtige søgeord til personlig økonomi (f.eks. “kreditkort”). Det kan tage 2 år eller mere at få en plads på Googles første side. På den anden side, for lokale eller smallere søgeord med lavere konkurrence, kan det være muligt at vise lovende resultater inden for 3 til 6 måneder.

Der er to primære typer konkurrenter: søgeordskonkurrenter (også kendt som “semantiske” konkurrenter) og konverteringskonkurrenter (også kendt som “industri”-konkurrenter).

Søgeordskonkurrenter

En søgeordskonkurrent er en hjemmeside, der forsøger at rangere for de samme søgetermer som dig. For eksempel, hvis din målside forsøger at rangere for longtail-søgeordet: blå nike sneakers størrelse 25, alt andet end din målside, der kommer op i SERP (søgemaskineresultatsiden), er en søgeordskonkurrent.

Konverteringskonkurrenter

En konverteringskonkurrent er en hjemmeside, der tjener penge på samme måde, som din målside eller hjemmeside gør. Med andre ord konkurrerer I begge om de samme konverteringer fra den samme målgruppe.

Søgeordets sværhedsgrad er også en vigtig komponent. Hvis dine målsøgeord er bredere, jo længere tid tager det at rangere. Hvis dine søgeord er mere specifikke, jo mindre tid tager dit websted at rangere.

Konkurrencen er en stor faktor i, hvor lang tid det tager at se SEO-resultater. Et mere populært produkt med et bredt søgeord tager længere tid, fordi du har så meget mere konkurrence. Det er dog ikke noget, man skal lade sig afskrække af. Da den potentielle kundebase er større, får du et væld af nye visninger dagligt, når først dit websted er placeret øverst på Google!

SEO budget og tidsressource

SEO-budget er det beløb, du er klar til at betale for at rangere højere på Google end dine virksomhedsrelaterede websteder. Det lyder skørt, men det er sandt!

Der er tonsvis af SEO-bureauer og freelancere, der alle tilbyder en række forskellige ydelser. Afhængigt af dine mål kan SEO-budgettet variere. Én ting er dog sikkert; jo flere penge du afsætter til SEO, jo hurtigere får du resultater.

Du kan ikke kontrollere et websteds historie eller konkurrencen. Men det, du (normalt) kan kontrollere, er de ressourcer, der allokeres til et SEO-projekt. Det er vigtigt at forstå præcis, hvordan dette spiller en stor rolle i den tid, det tager at se resultaterne af en SEO-kampagne. Jo flere ressourcer du er i stand til at allokere til SEO, jo hurtigere kunne du normalt se resultater.

Den vigtigste ressource, du har brug for, er tid. Lad mig give et eksempel…

Lad os udspille en situation. Virksomhed A og virksomhed B arbejder i samme branche og samme område. Derfor konkurrerer de om den samme service og de samme søgeord. Hvis virksomhed A allokerer flere penge til SEO end virksomhed B, så vil virksomhed A stige i rang med en betydelig hurtigere hastighed. Det betyder flere visninger, mere trafik og mere salg.

Jo højere SEO-budgettet er, jo flere ressourcer kan SEO-specialisten allokere til at booste din hjemmeside.

Indhold

Du har sikkert hørt, at indhold er konge, og faktum er, at indhold forbliver en af Googles top 3 rankings faktorer.

Googles mål er at returnere de allerbedste resultater for en given søgeforespørgsel, så hvorfor ville dårligt indhold klare sig godt på SERP’erne?

Det er vigtigt, at du prioriterer at skabe fantastisk indhold, der matcher en søgerens hensigt, men tag dig tid til at forstå, hvad der rangerer i øjeblikket, og finde ud af, hvordan du kan skabe noget bedre.

At matche brugerens søgehensigt/søgeintention med fantastisk indhold kan få dit websted op i rækken på ingen tid.

Et SEO specialist bør finde ud af, hvilket indhold der rangerer for dit specifikke søgeord og forbedre det. Men det kræver tid og omhyggelig planlægning. Uanset om du starter fra bunden eller med en ældre hjemmeside, er indhold nøglen!

Indhold af dårlig kvalitet (eller endda gennemsnitligt) kan betyde, at det tager længere tid at se resultater, mens fantastisk indhold, der er nøje planlagt og tilføjer noget nyt til et emne, kan hjælpe din hjemmeside med at rangere hurtigere.

Backlinks

En anden af Googles topplacerede faktorer er backlinks. Det kan virke som en nem ting at smide et link her eller der, men det er meget mere komplekst. Links skal være relevante og troværdige. For at øge rangeringen er der et stort antal “regler”, SEO-eksperter følger med hensyn til backlinking.

Backlinks er indikatorer for tillid og popularitet og har evnen til at overlade en hjemmesides placeringer. Når alt kommer til alt, er links som tillidserklæringer mellem to websteder. Men du skal forstå, at der sjældent er nogen genvej til at tjene kvalitets backlinks.

Det tager tid og involverer normalt at skabe godt indhold, som andre mennesker gerne vil linke til.

Når det er sagt, er ikke alle links skabt lige, og links af højere kvalitet har i sidste ende evnen til at drive placeringer på Google hurtigere end links af lavere kvalitet. Du kan arbejde på at opbygge din backlink-portefølje, men vær opmærksom på, at behovet for at lukke et betydeligt linkgab kan betyde, at det tager længere tid at se resultater.

Kort sagt, backlinks af højere kvalitet øger rangeringen hurtigere.

Hvor hurtigt virker SEO?

Hvornår skal man forvente at se SEO-resultater?

Det længere svar har at gøre med alle de faktorer, vi diskuterede, som hænger sammen med din SEO-strategi.

Hvis du målretter søgeord med lav konkurrence, kan du begynde at se resultater inden for 4-6 måneder. Målbare stigninger i trafik og konverteringer bør kunne spores inden for 6 måneder til et år, hvis din nye SEO-strategi virker til dig.

Husk, at din SEO-strategi også skal udvikle og tilpasse sig ændringer i Google-algoritmen. Efterhånden som verden af digital markedsføring og SEO fortsætter med at udvikle sig, bliver din tilgang nødt til at følge med.

Sidste tanker

At have dit websted på den første side af Google-resultater er ekstremt kraftfuldt. SEO-specialister er ikke kun for at få din hjemmeside til toppen, men for at holde den der. Hvis Google ser stagnation og irrelevans på din hjemmeside, så falder dens rangeringer hurtigt. Og alle SEO-indsatsen er forgæves.

En ting er dog konstant. Det er vigtigt at ansætte den rigtige SEO ekspert. Jeg har bevist succes på tværs af en række brancher. Jeg har taget eksisterende hjemmesider og boostet dem til topplaceringerne i Google. Jeg har skabt websteder fra bunden og boost dem op gennem Googles rangeringer.

Kontakt SEO Arkitekt i dag, og lad mig hjælpe med at tage din virksomhed til næste niveau!

Med den rigtige SEO-strategi kunne du se flere visninger, flere klik og flere salg. Det er på tide, at din hjemmeside får de øverste resultater på Google.

Ikke desto mindre er investering i en dygtig SEO-specialist et rentabelt og gensidigt fordelagtigt valg for din virksomhed!