Hvorfor er en hjemmeside vigtig til din forretning?
Der er masser af fordele ved at have en hjemmeside både for små virksomhedsejere og for store virksomhedsejere, for startups, store virksomheder og webshops. Det er dog chokerende, at 46 % af små virksomheder ejere ikke har en hjemmeside endnu, mens 12 % ikke planlægger at have en i fremtiden, og 10 % er usikre.
Nu, hvor moderne mennesker bruger omkring 8 timer om dagen på internettet, og påvirker den måde, vi lever og arbejder på, bør enhver succesfuld virksomhed have en god tilstedeværelse på nettet.
En af de mest åbenlyse fordele ved at have et websted for små virksomheder er, at det gør det muligt for folk at finde dig online og nemt komme i kontakt med dig. At have et effektivt og overbevisende websted kan endda føre til salg, du ellers ikke ville have fået.
Derudover giver SEO Arkitekt dig mulighed for at skabe ret flotte WordPress hjemmesider, der er yderst overkommelige for startups. Grunden til, at overraskende meget få små virksomheder har en hjemmeside er, at de sandsynligvis ikke er bekendt med de profitable fordele ved at have en hjemmeside til små forretninger.
Fordele ved at have en hjemmeside til små virksomheder
1. Lavbudget webudvikling
Små virksomhedsejere har normalt et lille budget, da deres fortjeneste vokser med tiden. De skal dog etablere en effektiv tilstedeværelse på nettet nu, i den indledende fase af deres virksomhed, for at kunne opnå en anstændig fortjeneste i fremtiden. Der er en årsag-virkning sammenhæng. Så hvis du lige har startet din lille forretning, jo hurtigere du får designet og opsat en komplet professionel hjemmeside, jo hurtigere får du en fortjeneste.
Du synes måske, det er for dyrt, men i virkeligheden, uanset hvad din forhåndskapital er, giver lavbudget-webudvikling dig mulighed for at få en enkel, men effektiv hjemmeside eller app, der er i stand til at konvertere besøgende til kunder. Hos SEO Arkitekt WordPress hjemmesider priser starter fra 7.000 kr.
2. Hold din virksomhed åben 24/7
Uanset hvilke ydelser eller produkter din virksomhed sælger, er en hjemmeside, der er til stede og klar til dine potentielle kunder 24 timer i døgnet, syv dage om ugen, uden pauser i weekender eller ferier er en stor fordel både for dig som virksomhedsejer og dine kunder. Mens din fysiske butik er lukket om natten, kan din onlinebutik blive ved med at sælge og give dig indtægter ved at henvende sig til kunderne, når som helst, det passer dem. Hvis nogen er vågen kl. 02.00 og beslutter sig for, at de gerne vil vide mere om den service eller det produkt, du leverer, kan de gøre det på et øjeblik – en win-win situation for alle.
Endnu en grund til at skabe en webtilstedeværelse for din virksomhed er, at en hjemmeside kan nås fra ethvert sted. Dette skaber massive muligheder for din virksomhed og giver dig mulighed for at udvide din målgruppe og indgå aftaler med kunder, der er placeret langt væk fra dig. Faktisk er hele verden inden for din rækkevidde. Altså hvis du har en hjemmeside.
Ifølge statistikken udfører 60 % af folk online research gennem en søgemaskine og 61 % læser produktanmeldelser, før de foretager et køb. Moderne brugere er vant til at handle online uden at forlade komforten i deres hjem. Forresten, ignorer ikke den stigende popularitet af smartphones og tablets og anvend venligt webdesign for at give en tilfredsstillende UX for mobilbrugere.
3. Brandgenkendelse eller brandbevidsthed
Mange små virksomhedsejere begår den fejl ikke at arbejde på deres brand, før de får trafik. Du skal begynde at arbejde på dit brand, før du starter din virksomhed. Brandet giver din virksomhed sin identitet og gør det nemmere for dine kunder at forstå, hvad det handler om.
Hjemmesiden er den mest effektive måde at bygge og professionalisere dit brand på:
- SEO-teknikker kan hjælpe internetbrugere med at finde dit brand.
- Det kan distribueres problemfrit gennem forskellige online kanaler.
- En professionelt lavet hjemmeside viser, at du er seriøs omkring din virksomhed.
Hvis du lige er begyndt at drive en startup eller små virksomheder, er det især vigtigt for dig at få så mange mennesker som muligt informeret om din forretning. Du ønsker at lade folk vide, at din virksomhed eksisterer, samt hvad din virksomhed tilbyder, hvad den hedder og hvor nyttig den kan være for dem eller for deres venner/slægtninge/kolleger/naboer, da deling af information og brand støtte også fungerer godt.
En hjemmeside, der repræsenterer din virksomhed, hjælper dig med at give online synlighed samt etablere eller forbedre brandgenkendelse eller brandbevidsthed. Hvis du har mange backlinks fra autoritative websteder til din hjemmeside, giver dette troværdighed for din virksomhed.
4. Nem online promovering af din lille virksomhed med en hjemmeside
En god content marketing-strategi giver dig mulighed for at skaffe potentielle kunder og konvertere dem til salg. Promovering af din lille virksomhed på forskellige platforme på internettet er meget nemmere, hvis du har din egen hjemmeside.
Du kan udnytte de maksimale SMM (Social media marketing) fordele for erhvervslivet, hvis dine opslag på sociale medier indeholder links, der leder sociale brugere til dit websted, hvor de kan finde mere dybdegående information. Det samme gælder for paid social. Promoverede indlæg og sponsorerede annoncer, der linker til et websted, ser pålidelige og autoritative ud.
5. Onlineindhold kan hjælpe dig med at opbygge et godt omdømme
En anden måde at forbedre dit digitale omdømme på er gennem strategisk brug af onlineindhold. Jo mere indhold du udgiver, jo mere sandsynligt er det, at man, der søger efter bestemte søgeord, finder dit websted. En velafrundet digital indholdsstrategi vil omfatte mekanismer til regelmæssig publicering af blogindlæg, pressemeddelelser, videoer og infografik.
6. Målret lokale kunder
Hvordan finder du en lokal elektriker, en mekaniker eller et pizzeria i et ukendt kvarter? Mere end sandsynligt henviser du til din yndlingssøgemaskine – Google for en hurtig research.
Dine kunder er ikke anderledes. Når de er på udkig efter et produkt eller en service, lignende eller præcis den, som din lokale virksomhed leverer, søger de internettet for løsningen.
Hvis det sker, at din hjemmeside er en af de første, de ser i Googles søgeresultater, er du næsten garanteret, at de klikker på din hjemmeside. Klik på DIN virksomheds hjemmeside. Resten er historie.
Vidste du, at 88 % af lokale virksomheder søger på en mobilenhed enten ringer eller besøger virksomheden inden for 24 timer? Faktisk næsten 46 % af alle Googles søgninger søger lokal information.
7. En effektiv måde til at promovere din virksomhed online
Hvis du stadig bruger traditionelle former for markedsføring, spilder du værdifulde ressourcer, tid og penge. Traditionelle former omfatter pressemeddelelser, trykte annoncer, flyers og distribution af Point-of- Purchase-materialer.
Selvom de stadig er populære, koster traditionelle metoder flere penge og dækker mindre terræn. Det er også uholdbart; flyers, plakater, trykte annoncer og pressemeddelelser ender som regel i skraldespanden.
Online markedsføring er hurtigere, mere effektiv og billig. Der er mange værktøjer og teknikker, som du kan bruge til online markedsføring, men uden en hjemmeside holder disse strategier ikke.
Tænk på hjemmesiden som solen med disse online marketingværktøjer, som planeterne kredser om den. Din online markedsføringsindsats skaber indgående veje til et bestemt destinationssted, som er dit websted.
Blandt de mest populære online marketingværktøjer, som du kan bruge til at skabe indgående trafik til din hjemmeside:
- Social Media – Af de 3,5 milliarder mennesker online hver dag er 2,34 milliarder (67%) på sociale medier.
- Blogging – Hjemmesider, der bloggede 16 gange om måneden, fik 4,5 gange flere kundeemner end de, der bloggede 0-4 indlæg om måneden.
- E-mail Marketing – E-mail marketing er 40 gange mere effektiv til at skaffe kunder end Facebook.
- Brug videoer – Integrer en video på din Forside. En video kan levere dit beskedindhold hurtigere og mere effektivt end tekst. Video på en landingsside kan øge konverteringsraterne med 80 %.
Endelig er online markedsføring en bæredygtig proces. Dit indhold går ikke til spilde. Du kan nemt opdatere den og genbruge den efter et par måneder.
8. Du kan dele din adresse og kontaktoplysninger med kunder
Forestil dig, at nogen ved, at din virksomhed eksisterer, men de er ikke sikre på, hvordan de kommer dertil. Ideelt set bør dit websted indeholde din fulde adresse, instruktioner om, hvordan man kan finde dig, og (hvis du leder efter ekstra point) et kort over området.
Det er også nyttigt at have et dedikeret sted til din virksomheds telefonnummer, e-mailadresse og andre kontaktoplysninger. På den måde kan folk nemt kontakte dig, hvis de har hurtige spørgsmål.
9. Det giver dig mulighed for at skaffe online-forespørgsler
Mange små virksomhedsejere foretrækker i disse dage onlineforespørgsler frem for telefonopkald. Det er let at forstå hvorfor. Du kan trods alt besvare e-mails på din egen tid, og selvom 20 personer kontakter dig på én gang online – kan du stadig nå dem alle.
Ideelt set bør dit websted give dine besøgende flere måder at kontakte dig på. Jeg har allerede nævnt, at den skal indeholde dit telefonnummer og e-mailadresse, men en kontaktformular er også en glimrende tilføjelse, der lader kunder komme i kontakt uden at forlade din hjemmeside. Nogle virksomheder går endda så langt som til at oprette live chat.
10. Digital markedsføring er mere omkostningseffektiv end traditionel markedsføring
Det plejede at være, at hvis du ville reklamere for din virksomhed, var dine muligheder begrænsede. Du kan dele flyers ud, tage annoncer i den lokale avis eller måske betale for et tv-spot. Men nettet giver dig helt nye måder at nå dit publikum på.
Selvom du ikke ønsker at betale for onlineannoncer, kan dit websted i sig selv hjælpe med at promovere din virksomhed. Du kan for eksempel nå ud til besøgende, når du kører tilbud, de kunne være interesserede i.
11. Sådan kommer du i gang med online salg
Udover at udvide din virksomheds rækkevidde, giver et websted dig også en helt ny kanal, du kan bruge til at sælge. I disse dage er du ikke længere begrænset til kun at sælge produkter gennem din fysiske butik.
At oprette en netbutik (webshop) er faktisk relativt simpelt, og du kan endda kombinere det med din almindelige virksomhedshjemmeside. På den måde er du i stand til at lave salg, selv når din åbningstid slutter.
12. E-mail-lister kan hjælpe dig med at holde kontakten med kunderne
E-mail marketing er et af de mest effektive værktøjer, når det kommer til at holde kontakten med dine kunder, drive salg og få konverteringer. Faktisk giver dit websted dig den perfekte måde at få folk til at tilmelde sig din e-mail-liste. Da du har opbygget et publikum, kan du sende dem så mange e-mails, du vil, så ofte du vil.
13. Du kan uddanne potentielle kunder om din virksomhed
Kunder er meget mere tilbøjelige til at stole på en virksomhed, der gør en indsats for at uddanne deres kunder med deres erfaringer og seneste nyheder. Ifølge Research Gate har uddannelse af dine kunder stor indflydelse på tilliden til din virksomhed og ses som en vigtig faktor til at booste dit omdømme som en autoritet i den digitale verden.
Mange succesrige virksomheder, der gør sig umage med at uddanne samfundet, bruger moderne teknikker inden for content marketing.
Kunder ved ikke altid, hvad de leder efter. Hvis du for eksempel er ny til webhotel, kan det være svært at finde ud af, hvilken plan der passer bedst til dine behov. Der er masser af information tilgængelig om emnet, men det kan være en udfordring at bedømme, hvem der har ret, og hvem der ikke ved, hvad de taler om.
Forestil dig nu, at du er på den anden side af det dilemma. Du driver en webhost i Danmark, og du skal finde ud af, hvordan du hjælper folk med at vælge de planer, de har brug for. En hjemmeside er det perfekte værktøj til denne opgave. Du kan bruge den til at uddanne dit publikum om, hvad den bedste løsning er, afhængigt af deres krav og mål.
Det er selvfølgelig ligegyldigt, hvilken type virksomhed du driver. Dit websted kan hjælpe dig med at lære din kundebase alt, hvad de har brug for at vide, så de kan foretage smarte køb.
Lad os tage et kig på de mest populære strategier:
Blogging – en relativt enkel, billig, men effektiv metode til at øge din virksomheds troværdighed og tillid og endda skaffe organisk trafik til dit websted. Her er 3 nøglestatistikker om fordelene ved at blogge:
- Hjemmesider med en blog har 434 % flere indekserede sider.
- 47 % af køberne læser 3 til 5 blogs, før de engagerer en sælger.
- 61 % af forbrugerne rapporterer, at en blog har påvirket deres beslutning om at købe.
Podcasts – en mere sofistikeret marketinginstrumenteret, endnu ikke indhentet alle. Stigningen i mobilbrug har ført til et boom i podcasting-industrien. Opret en podcast på din hjemmeside, distribuer tidsplanen via LinkedIn, Facebook og inviter eksperter til at diskutere emner, der interesserer dit publikum.
Webinarer – Afhold webinarer på din hjemmeside. Dette er en fantastisk måde at dele din viden med dit marked på. Tilskynd dit publikum til at engagere sig aktivt under webinaret.
14. Nem sporing af din virksomhed
En stor fordel ved at have en hjemmeside er muligheden for at spore dens succes ved hjælp af Google analytics. Analytics giver dig adgang til værdifuld information om dit websteds ydeevne. Her er et lille segment af nyttige data indsamlet gennem Google Analytics:
- Sidevisninger: antallet af gange, besøgende har set dit websted, hvilke websider de har besøgt, og hvilket indhold de fandt mest engagerende.
- Unikke besøgende: antallet af unikke besøgende, der har set din hjemmeside.
- Bounce rate: den hastighed, hvormed besøgende forlader din webside uden at interagere med den på nogen måde.
- Gennemsnitlig brugstid: den gennemsnitlige tid en besøgende bruger på en bestemt webside på dit websted. Jo længere den gennemsnitlige tid på webstedet er, jo bedre for din hjemmeside.
Gennem Google Analytics og dets sporingsmuligheder kan du som virksomhedsejer nemt få en idé om, hvordan dine besøgende reagerer på dine websider, deres rulleadfærd, eller hvor meget tid de bruger på hver sektion. Google Analytics kan fungere som en mellemmand mellem dig som virksomhedsejer og dit publikum, og på grund af dette er du i stand til minutiøst at undersøge og konkludere, hvad de laver og ikke kan lide at se og læse, hvad de bruger mest tid på, eller helt ignorere. Brug Google Analytics til at guide din content marketing og andre marketingstrategier. Desuden giver Google Analytics virksomheder mulighed for at generere mere salg og øge webstedstrafikken på grund af dens datadrevne natur.
15. Få en professionel e-mailadresse
Hvad er mere imponerende?
jesper@gmail.com eller jesper@ditdomænenavn.dk?
Enhver person, der hedder “Jesper”, kan have en jesper@gmail.com e-mail. Men kun Jesper; ejeren af dit domænenavn kan have en personlig professionel e-mailadresse.
Fordele for din virksomhed ved at have en professionel e-mailadresse:
- Det skaber bedre brand awareness.
- At repræsentere din virksomhed med en gratis e-mail-konto kan ses som et rødt flag for nogle kundeemner.
- Du kan kontrollere antallet af e-mails til din virksomhed.Hvis en medarbejder siger op, kan du opsige e-mailen.
- Det giver dig mulighed for at oprette specifikke e-mail-konti for at organisere forretningsdrift.For eksempel: info@ditdomænenavn.dk, sales@ditdomænenavn.dk eller job@ditdomænenavn.dk.
16. Kundeservice
Sørg for, at alle dine besøgende og potentielle kunder får det højeste niveau af kundeservice gennem deres oplevelse med dit brand.
En glimrende grund til at have en hjemmeside til din virksomhed er, at det er en af de billigste metoder til at yde en førsteklasses kundeservice. Med den rigtige tilgang kan din hjemmeside fungere som en “selvhjælp”-ressource for dine kunder. Dette betyder også, at besøgende kan finde svar på spørgsmål om din service eller dit produkt, hvilket reducerer behovet for kundesupportpersonale. Kunder elsker nemt at kunne finde svar på deres spørgsmål, når det passer dem – og det også uden for din arbejdstid. Derfor er en hjemmeside et aktiv, hvor du kan forudsige og besvare en masse præ-salg spørgsmål.
17. Alle dine oplysninger på ét enkelt sted
En virksomheds hjemmeside er et centralt sted for din virksomheds information, et virtuelt kontor, der giver besøgende en struktureret ressource om virksomheden, dens produkter eller tjenester.
- En god hjemmeside introducerer virksomheden til kunden og forklarer, hvorfor deres produkt er perfekt til dem, på en diskret måde.
- Der er ingen grund til at have en linje af kundesupportmedarbejdere og uendeligt besvare forespørgsler.
- Kunder kan nemt og hurtigt gennemse hele kataloget over produkter og tjenester leveret af din virksomhed.
Kontaktoplysninger, leverings- og refusionspolitikker kan alle findes på din hjemmeside, kunder kan foretage anmodning om tilbagekald eller indsende en kontaktforespørgsel – alle disse funktioner giver besøgende med et minimalt antal museklik mulighed for nemt at få den nødvendige information og bringe dig et skridt tættere på en konvertering.
18. Lær mere om dine kundeindsigter
Hvis dit mål er at tilbyde dine kunder præcis det, de har brug for, er det indlysende, at du også skal vide, hvad de virkelig har brug for, og hvem de faktisk er.
Når du har et websted, er det ret nemt at spore, hvordan dine besøgende interagerer med det. Du kan nemt finde ud af, hvilke af dine produkter og tjenester brugerne klikker mest på, og hvilke der slet ikke interesserer dem. Ud over dette kan du opnå afgørende indsigt om sådanne metriks som geografiske placeringer, dine besøgendes enheder, andre websteder, som de almindeligvis gennemser og mere. Disse metriks giver dig mulighed for at konstruere en nøjagtig repræsentation af din målgruppe persona.
Traditionelle marketingstrategier såsom pressemeddelelser, udendørs annoncering, distribution af flyers kan resultere i høje annonceringsomkostninger og kan have et svagt målretningspotentiale. Med disse metoder ville det være svært at spore effektiviteten af dine marketingkampagner og ROI.
Med en hjemmeside kan du samle en hel del indsigt om dit publikum:
- Hvor kommer de fra?
- Hvad er demografien?
- Bruger de mobil eller desktop?
- Hvilke typer indhold er de interesserede i?
Disse oplysninger giver dig mulighed for at opnå en nøjagtig forståelse af user persona.
19. Vær konkurrencedygtig og bedre end dine konkurrenter
Det kommer ikke til at se godt ud på dit brand, hvis dine konkurrenter har en hjemmeside, mens du ikke har en. Via en hjemmeside kan din virksomhed tilgås af alle med en internetforbindelse. Potentielle kunder kan se dine produkter, udtalelser og læse dit indhold, før de træffer en beslutning om at købe.
20. Find flere kunder
Mere præcist, dine kunder finder dig!
Nogle ”velmenende” mennesker kan rådgive dig om, at du kan drive en virksomhed med kun sociale medier – ingen hjemmeside nødvendig.
Det er ikke sandt.
Bortset fra de 19 andre årsager, der er diskuteret ovenfor, er markedsføring på sociale medier ikke så effektiv til at konvertere salg.
Kun 12,5 % af brugerne klikker og køber via en “Køb-knap” på en social medieside. I modsætning hertil rapporterede 60 % af brugerne, at de blev opfordret til at købe via en e-mail.
E-mail marketing er således en bedre strategi end social media marketing til at konvertere interesse til salg.
Har jeg stadig brug for en hjemmeside, hvis jeg har en side på sociale medier?
Mange virksomhedsejere kan lide at tro, at det er mere end nok at sende deres virksomhed til en social medieplatform. Måske har du allerede en Facebook-side med gode anmeldelser og et fællesskab af følgere. Spektakulært!
Men der er nogle ulemper ved denne tilgang. For det første er du permanent afhængig af den sociale medieplatform, som du har valgt. Ændringer i algoritmer og politikker kan ændre sig på en enkelt dag. Med en hjemmeside har du fuld kontrol over det indhold, der udgives der.
Tendenser ændrer sig også. Hvis dine kunder er på Facebook i dag, kan de i morgen meget vel være på TikTok eller en anden platform, som vi ikke engang har hørt om endnu. Din hjemmeside forbliver stabil og uafhængig af den platform, som dine potentielle kunder vælger. De kan altid finde dig det samme sted, tilgængelig 24 timer i døgnet.
Konklusion
Hvis du vil have en effektiv hjemmeside eller en, der kan hjælpe dig med at tage din virksomhed til et andet niveau, skal du være parat til at investere i en.
En hjemmeside er et aktiv, en investering, der vil give dig et afkast inden for en periode.
For at din investering kan betale sig, skal du sørge for, at dit websted er professionelt designet, fuldt fungerende med hurtig downloadhastighed og spækket med fantastisk indhold.
Enhver virksomhedsejer har brug for en hjemmeside til deres virksomhed. Hvis du ikke har en endnu, så er det tid til at tænke over det. Selvom din virksomhed har nogenlunde succes uden en hjemmeside, kan en tilstedeværelse på internettet potentielt åbne dig for nye muligheder.
Hvis du ikke ved noget om webdesign – så er der ingen grund til bekymring. Kontakt mig gerne på mail her eller klik her for at se, hvordan jeg, som WordPress webdesigner kan hjælpe dig.
Jeg kan levere løsninger, der passer til dit budget og opfylder netop din virksomheds behov bedst muligt.