SEO Arkitekt

Responsivt design

Fordele ved responsivt design

Responsivt design

Hvad er responsiv design?

Responsivt design (også kaldet Mobile First) er en måde at designe hjemmesider på, så din hjemmeside eller webshop automatisk tilpasser sig forskellige skærmstørrelser. Simpelthen sagt, en mobilvenlig hjemmeside ser bedst ud og fungerer godt på smartphones, tablets og almindelige desktop computere.

Over 70% af al webtrafik kommer fra mobile enheder.

I dag er en responsiv hjemmeside ikke kun en mulighed, men et krav!

 

Hjemmesider, der ikke er optimeret til alle disse mindre skærme, kan opleve et fald i deres placering på søgemaskinerne. Det betyder, at de ikke bliver fundet online.

Vigtigheden af responsivt design er, at det giver en optimeret browsingoplevelse og en god brugeroplevelse – læsbar tekst og nem navigation på alle enhede.

Er din hjemmeside mobilvenlig?

Start med at teste om din hjemmeside allerede er mobilvenlig med Googles Mobilvenlige testværktøj. Bare skriv din hjemmesides URL i feltet og tryk enter. Hvis du får grønt lys, så er alt fint og din hjemmeside har allerede et mobilvenligt design.

responsiv-design

Hvorfor er et responsivt design så vigtigt i dag?

For at sikre, at din hjemmeside tilbyder den bedste oplevelse på mobiler, skal du overveje, hvorfor responsivt webdesign er vigtigt.

Responsivt design er vigtigt, fordi det skaber en optimeret browsingoplevelse.

1. Responsivt design skaffer mere mobiltrafik

Nu har folk konsekvent adgang til internettet, uanset om de står i køen i supermarkedet eller på vej hjem. De bruger enhver lejlighed til at browse på deres smartphone. Denne tendens er stærk med en lang række mobile enheder. Faktisk er hovedfunktionen ved responsivt webdesign at tilpasse din hjemmeside til forskellige skærmstørrelser: computere, tablets, smartphones osv.

2. Responsivt webdesign skaffer en fremragende brugeroplevelse

Første indtryk er meget vigtigt. Når man besøger en hjemmeside for første gang, vil man nemt kunne gennemse det websted, fra enhver enhed. Responsivt design handler således om at give en god brugeroplevelse. Dine besøgende er tilfredse med din responsive hjemmeside, og de vender derfor oftere tilbage til dig. Ellers stiger din afvisningsprocent, og du kan miste mange af dine potentielle kunder.

3. Responsivt design forbedrer din SEO

Responsivt webdesign bliver mere og mere vigtigt til SEO-processen. Google kan lide responsive hjemmesider af flere årsager. For det første har responsive hjemmesider én enkelt URL (og den samme HTML) uanset enhed, som gør det mere effektivt til Google at indeksere din hjemmeside.

For det andet er det meget nemmere for brugere at dele indhold, som er placeret på én URL.

Til sidst, hvis du har et enkelt responsivt websted i stedet for separate desktop- og mobilversioner, så kan du undgå det duplikerede indhold, som kan have en negativ indvirkning på dine søgerangeringer.

4. Responsive hjemmesider er overkommelige

Sammenlignet med at have to separate hjemmesider kan det spare både omkostninger og tid. Du bør ikke spilde kostbar tid og ressourcer på at skabe en mobilversion af hjemmesiden sammen med den eksisterende desktop-website. Responsivt design kan skaffe en enkelt webressource, som er optimeret til alle enheder og opnå betydelige besparelser.

5. Responsive hjemmesider er nemme at vedligeholde

At køre to separate desktop- og mobilversioner af dit websted betyder, at du skal have to separate SEO-strategier. Men med responsivt design har du kun én hjemmeside, der skal opdateres. Det er meget enkelt. Det er klart, at styring af én ressource tager mindre tid og koster færre penge. Desuden kan du nemt og hurtigt foretage ændringer på hjemmesiden gennem flere enheder.

6. Responsiv hjemmeside har en hurtigere load-hastighed

Undersøgelser viser, at mobilbesøgende har en tendens til at forlade websider, der tager længere tid end tre sekunder at indlæse. Hvis et websted ikke er optimeret og venligt til smartphones og tablets, tager det længere tid at navigere, hvilket kan frustrere kunderne til et punkt, hvor de ikke vender tilbage til dig.

Ved at sikre dig, at dit responsive websted bruger moderne ydeevneteknikker såsom caching og responsiv billedvisning, hjælper det din hjemmeside med at få en hurtigere load-hastighed.

7. Responsive hjemmesider får mere social deling

Responsivt design kan føre til en stigning i sociale delinger for dit indhold. Responsivt indhold parret med responsive sociale medier-knapper gør det nemt at dele links til dit websteds sider selv på mindre skærme.

Det kan være med til at øge din troværdighed og eksponere dig for et nyt publikum, som så fører til mere trafik og flere konverteringer. Samtidig kan sociale signaler også påvirke din søgemaskinerangering indirekte, fordi søgemaskiner kan mærke det øgede engagement og søgeefterspørgsel.

8. Responsive websites får bedre backlinks

Backlinks spiller en vigtig rolle i enhver SEO-strategi, fordi de viser søgemaskiner, at andre websteder betragter dit websted som en velrenommeret informationskilde. Årsagen til at generere troværdige backlinks er – jo flere backlinks du har, der peger tilbage til din hjemmeside, jo mere populært bliver det – og det virker også omvendt – Jo mere populær du er, jo flere backlinks vil du have, der peger tilbage til din hjemmeside.

Responsive hjemmesider med deres mobilvenlighed, lave afvisningsprocent, effektive sociale medier netværk, reduceret svartid, opbygger troværdighed og autoritet blandt dine kunder og hjælper dig med at generere kvalitets backlinks.

Er dit websted ikke responsivt, så er andre websteder mindre tilbøjelige til at linke til dig. Når alt kommer til alt, at linke til en hjemmeside, der ikke giver en god brugeroplevelse, får det dem også til at se dårligt ud.

9. Responsive hjemmeside har lavere afvisningsprocent

Dine potentielle kunder ønsker ikke at interagere med en langsom og svær at gennemse hjemmeside. Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, vil de blot gå til en af dine konkurrenter. Dine kunder kan ikke lide at vente; de ønsker at finde svar hurtigt og nemt.

En responsiv hjemmeside reducerer afvisningsprocenten med hurtig indlæsning, nem at bruge navigation og tydelige call-to-action knapper.

Bedste praksis for responsivt design

Man skal følge nogle bedste fremgangsmåder for at få en mere succesfuld hjemmeside. Her er nogle eksempler:

  • Test af hjemmesideprototyper på så mange enheder som muligt.
  • Gør indhold let at scanne for brugere og crawlere.
  • Tilføj af call-to-action knapper.
  • Vælg intuitive navigationsmenuer.
  • Brug en intern søgefunktion til at holde brugere på din homepage.

Konklusion

Husk vigtigheden af responsivt design for din virksomhed.

Google genererer 96% af mobilsøgetrafikken og anbefaler responsivt design som bedste praksis. Fordi responsivt webdesign er mobilvenligt, hjælper det med at øge synlighed og placeringer på søgemaskiner, hvilket betyder flere besøgende på din hjemmeside.

Her er 5 grunde ved at have responsive hjemmesider:

  • Øget rækkevidde til kunderne og klienter på mindre enheder (tablets og smartphones).
  • En konsekvent oplevelse, der kan øge leadgenerering, salg og konverteringer.
  • Analyse, sporing og rapportering er samlet ét sted.
  • Tid og on-site content management omkostninger reduceres.
  • Din hjemmeside bliver konkurrencedygtig i din niche.

Mere trafik betyder bedre leadgenerering, ekstra konverteringer og øget salg – tre store grunde til, at du har brug for en responsiv hjemmeside!

Hvis du har besluttet dig for at have en responsiv hjemmeside til din virksomhed, så tjek vores responsive hjemmesider priser. SEO Arkitekt kan levere løsninger, der passer til ethvert budget og opfylder enhver virksomheds behov bedst muligt.