Webdesigner SEO Arkitekt

seo venlig hjemmeside

10 tips til at lave en SEO venlig hjemmeside

Er din hjemmeside klar til SEO?

En SEO venlig hjemmeside er en, der er godt kodet, indlæser rimeligt hurtigt, vises pænt på alle enheder, har en fantastisk intern linkstruktur, og den skal være let at navigere på for mennesker og søgemaskiner. Der skal være ét søgeord for hver side, og indholdet på hver side skal afspejle søgeordet/titlen korrekt. Indholdet skal være let at læse og levere den information, som den besøgende forventer.

Når det kommer til søgemaskineoptimering (SEO), er nogle hjemmesider bare ikke klar til at blive optimeret. Du kan tage et kig på din hjemmeside og tro, at den er klar til SEO eller Google. Men den kan mangle et eller flere elementer, der kan gøre optimering af din hjemmeside næsten umuligt.

Det er min korte version til definitionen af en SEO klar hjemmeside. Som du måske forventer, er der mere til det, som jeg vil forklare nedenfor. Vi tager et kig på, hvad disse er, så du kan spare tid og sikre dig, at din hjemmeside er klar til SEO.

1. Din hjemmeside indlæses hurtigt

Hvis dit websted ikke indlæses hurtigt, er det muligvis ikke klar til SEO. Det vil ikke rangere højt i søgemaskinerne, hvis folk ikke kan få deres information hurtigt nok. Hvis du ikke er sikker på, om dit websted indlæses hurtigt, kan du tjekke det med  Googles Page Speed Insights -værktøj. Dette tester ikke kun dit websteds hastighed, men lader dig også vide, hvilke problemer der kan bremse det, så du kan rette dem.

Din hjemmesides indlæsningstid påvirker i høj grad din SEO-venlighed. Hvis du ikke har en hurtig indlæs hjemmeside, så brugerne kan få adgang til oplysninger, risikerer du, at besøgende hopper fra dit websted for at gå til en konkurrents hjemmeside.

hurtigere hjemmeside load hastighed

2. SEO-venlig platform

Mange mennesker tror måske, at alle platforme er SEO-venlige, men det er de ikke. Nogle platforme er ikke bygget til SEO. For at se, om dit websted består testen, skal du kigge efter ting som titeltags, metabeskrivelser og overskrift tags. Uden disse er dit websted ikke SEO-venligt. Du skal være i stand til at tilføje indhold og information om dit indhold for at drive organisk trafik.

SEO venlig hjemmeside platform

Hvad er et titeltag?

Title-tagget er et HTML-tag, der findes i hovedafsnittet på hver hjemmeside. Det giver et indledende fingerpeg eller kontekst med hensyn til det aktuelle emne på den side, den er på.

Hvad er metabeskrivelser?

En metabeskrivelse (nogle gange kaldet en metabeskrivelsesattribut eller -tag) er et HTML-element, der beskriver og opsummerer indholdet af en side til gavn for brugere og søgemaskiner.

Hvad er overskrifttags?

Overskriftstags er de dele af en artikel eller side, der fortæller læseren, hvad informationen i et bestemt afsnit af siden indeholder. Når du skriver indhold til din hjemmeside, skaber overskriftstags en klar struktur på en side, hvilket gør det nemmere for den besøgende at læse. Inden for HTML-kode er der seks overskriftstags, der spænder fra H1 til H6.

3. Hjemmeside opsætning

Opsætningen bag kulisserne af din hjemmeside kommer til at afgøre, om det er SEO-klar eller ej. Læg mærke til, hvordan din hjemmeside er kodet, og hvordan indholdet er organiseret. Du vil lede efter ting som ren kode, JavaScript og eksterne CSS-filer. Dette vil sikre, at når dit websted crawles, kan crawlerne finde det, der er vigtigt.

4. Hjemmeside med flere sider

Du tror måske, at det er tilstrækkeligt at have en ensidet hjemmeside. Ja, det er nemmere, men det er ret svært at optimere denne type websted. At finde en række forskellige søgeord er næsten umuligt, når du kun har én side at arbejde med. Du kommer aldrig til Googles første side med et enkeltsides hjemmeside.

5. Mobilvenlig hjemmeside

Da du forsøger at skabe SEO-venligt webstedsdesign, er det udfordrende at vide, hvilke elementer der er afgørende for at hjælpe din virksomhed med at skabe succes. Responsivt design   er en af de vitale komponenter til at skabe succes for din virksomhed. Hvis du ønsker at skabe en SEO-venlig hjemmeside, skal du integrere responsivt design på din side.

I disse dage, hvis dit websted ikke er mobilvenligt, går du glip af en stor del af handlingen. Statistikker viser, at mere end 66 % af mennesker verden over ejer en mobilenhed. Mere end halvdelen af al webtrafik foregår på en mobilenhed, og det forventes kun at vokse. Hvis dit websted ikke er brugervenligt, vil det påvirke dine søgerangeringer og din brugeroplevelse.

Responsivt design gør det muligt for din hjemmeside at tilpasse sig den enhed, en bruger bruger. Uanset om de får adgang til dit websted på en mobiltelefon, tablet eller computer, får de den version af din hjemmeside, der passer bedst til deres enhed.

Så hvorfor er responsivt design vigtig?

Hver enhed har en forskellig størrelse skærm, hvilket betyder, at din hjemmeside skal tilpasse sig, så den passer til disse skærme. Hvis du ikke justerer for mobile enheder, vil disse brugere ikke få en positiv oplevelse på dit websted.

Forestil dig at få adgang til en desktopversion af din hjemmeside på en smartphone. Dit websted vil blive skaleret lille på enheden. Brugere ville kæmpe med at læse teksten, se billeder og klikke på links.

Det er ikke en positiv oplevelse for dit publikum. Dit publikum forlader din hjemmeside hurtigt og henvender sig til en konkurrent med en hjemmeside, der er bedre optimeret.

Du ønsker, at besøgende skal forblive på dit websted længere, fordi det sender et positivt signal til Google. Google vil rangere dit websted højere i søgeresultaterne, fordi det vil tro, at dit websted er relevant for brugerens søgehensigt.

Samlet set er vigtigheden af SEO-venlige hjemmesider, at de holder trafikken på din side længere, hvilket vil hjælpe med at booste din hjemmesides placering i søgeresultaterne.

For at skabe et bedre optimeret websted skal du integrere responsivt design i din hjemmesides design. Det vil hjælpe dig med at skabe et mere SEO-venligt webstedsdesign, der gør det muligt for dig at holde leads på din side længere.

6. God konverteringsrate

Du vil også gerne sikre dig, at dit websted har en god konverteringsrate. Hvor mange mennesker, der kigger på din hjemmeside, skrider til handling? Dit websted skal være brugervenligt og indeholde vital og interessant information. Dette engagerer folk og giver dem lyst til at udforske din hjemmeside.

Hvis din hjemmeside bare ser godt ud udefra, men ikke har noget kød indeni, vil det ikke føre til en god konverteringsrate.

7. Opret hjemmeside indhold målrettet mod værdifulde søgeord

Indholdsoprettelse er en integreret del af din hjemmeside. Når du opretter indhold, hjælper du med at drive trafik til dit websted og få kundeemner til at engagere dig på dit websted. Det hjælper ikke kun med at etablere dig selv som en autoritet inden for dit felt, men det hjælper dig også med at målrette værdifulde søgeord for at føre interesserede kundeemner til din side.

For at dit websted kan blive optimeret, skal der være indhold der, der kan indeholde søgeord, som vil blive samlet op af søgemaskiner. Hvis dit indhold ikke er interessant og relevant, kommer det ikke til at klare sig godt i SEO-afdelingen. Du ønsker, at dit websted indeholder oplysninger, som folk vil søge efter, når de leder efter din virksomhed eller ydelse. Hvis din hjemmeside mangler dette, er den ikke klar til SEO.

For at begynde at skabe indhold skal du først vælge et emne. Valget af dit emne er, hvor søgeordsvalget kommer i spil. Søgeord udløser din hjemmeside til at blive vist i relevante søgeresultater.

For at finde de rigtige søgeord skal du lave søgeordsundersøgelser. Denne forskning giver dig mulighed for at finde relevante vitale sætninger til din SEO-liste og se værdien af disse udtryk. Da du har valgt dine søgesætninger, vælger du det rigtige format til dit indhold. Du kan oprette blogs, videoer, infografik og e-bøger for at give dit publikum værdifuld information.

 

hjemmeside indhold

Da du har valgt dit format, kan du begynde at oprette dit indhold. Du vil gerne sikre dig, at dit indhold er lærerigt og let at forstå. Det er vigtigt at huske, at du opretter indhold til dit publikum, så du skal skrive, instruere og designe indhold, der er nemt for dem at forstå.

Ved at målrette søgeord i dit indhold hjælper du din virksomhed med at blive vist i mere relevante søgeresultater. Visning i mere relevante resultater gør det muligt for dig at drive mere trafik til dit websted og få dit websted til at rangere højere i søgeresultaterne som Google.

Hvis du ønsker at skabe en mere SEO-venlig hjemmeside, skal du integrere søgeord på dine sider. Det hjælper dine sider med at blive vist i de rigtige søgeresultater, hvilket forbedrer din sides samlede ydeevne. Søgeordsintegration er blot en af måderne, hvorpå du kan gøre din hjemmeside SEO-venlig.

8. Inkluder billeder, der kan optimeres

Brug HTML-billedelementer til at integrere billeder i dit indhold. Da først disse billeder er der, kan de også optimeres. Da dit websted er klar til SEO, kan billedfilnavne og alt-tekster optimeres for at gøre det nemmere for Google Billeder at bedre forstå, hvad dit indhold handler om.

9. Brug interne links til at hjælpe søgemaskiner med at crawle og indeksere dine sider

Når du lærer mere om, hvordan du gør din hjemmeside SEO-venlig, så glem ikke at fokusere på interne links på dit websted. Interne links er en let overset del af SEO. Denne praksis hjælper søgemaskiner med at opdage nye sider på dit websted og indeksere dem.

Du har muligvis fantastiske sider med værdifuldt indhold på dit websted, men Google kan muligvis ikke finde det. Google finder ikke altid alle sider på din hjemmeside, så du skal hjælpe Google med at finde dem. Interne links hjælper Google med at opdage disse sider og indeksere dem i søgeresultaterne.

Hvis du vil bruge interne links på dit websted, skal du gøre det korrekt. Du ønsker ikke at tilføje links til dine sider tilfældigt for at få disse sider indekseret. Siderne skal være relevante for det emne og den ankertekst, du bruger på siden.

10. Fokuser på læsbarhed for at holde folk på din hjemmeside længere

Da du opretter dit SEO-venlige hjemmesidedesign og optimerer din side, er det nemt at fare vild i design og tekniske aspekter af din hjemmeside. Når du udfører disse optimeringer, så glem ikke at fokusere på det overordnede udseende af dit websted. Vigtigst af alt skal du fokusere på dit websteds læsbarhed for at sikre, at dit publikum kan læse dine oplysninger.

Hvis du har en smukt designet hjemmeside, er det lige meget, hvis folk ikke kan læse dine oplysninger. Folk kommer til dit websted for at få information.

En stor del af SEO er ikke teknisk, men snarere humanistisk. Google ønsker at promovere websteder, der behager brugerne og viser sig at være relevante for deres behov. Hvis dit publikum ikke kan læse dit indhold for at bestemme dets relevans, vil du ikke have en brugervenlig hjemmeside, hvilket påvirker din SEO-venlighed.

For at forhindre denne fejl i at ske, skal du sørge for, at indholdet på din side er let læseligt. Start med at vælge den rigtige tekststørrelse til din side. Generelt skal din sidetekst være 16 pt eller større for at sikre, at dit publikum nemt kan læse den uden at zoome ind på siden.

 

For det andet skal du sørge for at vælge den rigtige skriftfarve. Klar gul tekst kan være kompliceret at læse, især på en hvid baggrund. Vælg skrifttyper, der skiller sig ud på din baggrund for at sikre, at dit publikum kan læse dit indhold.

Bortset fra skrifttypen, vil du også formatere dit indhold, så det er nemt for dit publikum at læse. Brug overskrifter til at opdele lange sider og integrere punktlister for at fremme skimming. Disse er begge gode elementer, der gør det nemt for dit publikum at læse (eller skimme) dine sider.

Hvis du har sider med en overflod af information, skal du dele dem op i mindre afsnit. Dit publikum er mere tilbøjelige til at læse en side med to til tre sætninger pr. afsnit i stedet for en side med seks til syv sætninger pr. afsnit. Lange afsnit kan være skræmmende og afskrække dit publikum fra at læse dit indhold.

Opret en SEO-venlig hjemmeside i dag

Hvis du vil drive mere trafik online til din virksomhed, skal du lave en SEO-venlig hjemmeside. Når din hjemmeside er venligt over for søgemaskiner, vises du i mere relevante søgeresultater og øger trafikken på dit websted. SEO tager tid at implementere og vise resultater, så du skal bruge tid på at planlægge din SEO-strategi.

Hvis du ikke har tid til at dedikere din SEO-strategi, kan jeg som SEO konsulent hos SEO Arkitekt hjælpe dig. Jeg har over 10 års erfaring med SEO kampagner, der skaber værdifulde resultater for mine kunder.

Er du klar til at begynde at optimere din SEO-strategi for at nå ud til flere værdifulde leads? Kontakt mig online for at tale om mine tilpassede SEO-strategier eller start med at få din gratis SEO analyse.